عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 24 دی 1398
بازدید : 34
نویسنده : زینالی

تعهد» یک رابطه حقوقی است که به موجب آن شخص می‌تواند انجام یا عدم انجام آن را از دیگری بخواهد. تعهد اختصاص به امور مالی ندارد و هم تعهدات مالی داریم و هم تعهدات غیرمالی.

تعهد دارای سه رکن است:

  • موضوع؛ موضوع تعهد انجام یا خودداری از انجام کاری یا انتقال مال می‌تواند باشد.
  • طرف تعهد؛ تعهد دارای دو طرف است، متعهد یا مدیون و متعهدله یا دائن.
  • رابطه حقوقی؛ سومین رکن تعهد رابطه حقوقی میان متعهد و متعهدله است.

تعهد رابطه مستقیم با حق دینی دارد. رابطه حقوقی میان دائن و مدیون به لحاظ مدیون، تعهد و به لحاظ دائن، حق دینی نامیده می‌شود.

قرارداد

دسترسی آسان به مطلب

زمان انجام تعهد

  1.  حال: فاقد سررسید است و فوراً باید انجام شود، فوریت عرفی مقصود است.
  2. مؤجل: برای اجرای آن موعدی در آینده تعیین شده باشد (سررسید یا اجل)
  3. عندالمطالبه: اختیار انجام تعهد با متعهد له است مانند مهریه عندالمطالبه.در مورد تعهدات عندالمطالبه و تعهدات پولی (وجه نقد) متعهد له باید پرداخت را مطالبه کند و موعد هم رسیده باشد، اما در مورد تعهدات با اجل معین یا حال متعهد باید خود حسب مورد فوراً یا در سررسید تعهد را انجام بدهد.

اگر قراردادی به صورت مطلق باشد و در مورد موعد اجرا ساکت باشد چه باید کرد؟ اختلاف نظر است و باید اصل را بر حال بودن گذاشت.تعهد عندالمطالبه است و متعهد له باید انجام آن را از متعهد درخواست کرده باشد، تا متعهد ملزم به اجرای تعهدات قراردادی شود و به واسطه عدم انجام آن بتوان وی را ملزم به جبران خسارت نمود.

بار اثبات یا عدم انجام تعهد

آیا باید متعهد انجام تعهد را اثبات کند تا از مسئولیت جبران خسارت رهانیده شود یا اینکه باید متعهد له نقض عهد را اثبات کند تا بتواند جبران خسارت را مطالبه کند؟

در اقسام مختلف عقد متفاوت است:

  • موضوع تعهد نقل و انتقال یک مال باشد: بار اثبات انجام تعهد به عهده متعهد است.
  • موضوع تعهد انجام یک عمل باشد.
  • تعهد به وسیله: بار نقض عهد به عهده متعهد له است  تعهد به نتیجه : بار اثبات وفای به عهد به عهده متعهد است
  • موضوع تعهد خودداری از انجام یک فعل باشد: متعهد له باید نقض تعهد را اثبات کند.

ادامه مطلب در:   

الزام به انجام تعهد در قرارداد


تاریخ : سه شنبه 24 دی 1398
بازدید : 43
نویسنده : زینالی

نحوه درخواست تامین دلیل

درخواست تامین دلیل می تواند کتبی یا شفاهی باشد پیش از اقامه دعوا یا هنگام دادرسی باشد. درخواست تامین دلیل در صلاحیت دادگاهی است که دلایل و امارات در حوزه آن واقع است مگر در نقاطی که شورای حل اختلاف تشکیل شده باشد که در این صورت باید به شورای مزبور داده شود. درخواست تامین دلیل که پیش از اقامه دعوا به دادگاه داده می شود چون باید در دفتر ثبت دادخواست های دفتر کل ثبت شده و به شعبه ای ارجاع شود باید الزاماً در برگ چاپی مخصوص نوشته شود همچنین درخواست تامین دلیل که پس از اقامه دعوا به دادگاه داده می شود چون باید به دادگاهی داده شود که دلایل و امارات در حوزه آن است باید روی برگ دادخواست نوشته شود.

شرایط تأمین دلیل

تامین دلیل شرایطی دارد، شرایط تامین دلیل عبارتست از:

  1. حتما باید دلیل موجود باشد: تأمین دلیل حفظ دلیل موجود است و قرار نیست دلیل تحصیل شود، این دلایل ممکن است استماع شهادت شهود، تحقیق از مطلعین، اخذ نظریه کارشناسان و… باشد.
  2.  احتمال بدهیم که دلیل ممکن است از بین برود: اگر استفاده از دلایل موجود بعدها با شخصی انجام شود باید آن را حفظ کرد. اگر دلیل به گونه ای باشد که بعدها نتوان به همان شکل از آن استفاده نمود تأمین دلیل لازم است، در غیر این صورت موردی برای تأمین آن نیست.
  3. برای تامین دلیل مانعی وجود نداشته باشد: تأمین دلیل زمانی به عمل می‌آید که از آن جلوگیری نشود. مثلاً، پیمان‌کار ساختمان اجازه ورود به ساختمان جهت صورت‌برداری از کارش را ندهد در این صورت نمی‌توان از قوای عمومی استمداد نمود مگر اینکه دادگاه پس از احراز ترتیبی دهد که قرار با کمک مأمورین نیروی انتظامی و… احراز شود.

درخواست تامین دلیل

زمان طرح درخواست تامین دلیل و مرجع صالح

درخواست تامین دلیل را هم در هنگام دادرسی می توان تقدیم کرد و هم پیش از اقامه دعوا. مرجع صالح نیز همانگونه که ذکر شد دادگاهی است که دلایل و امارات در حوزه آن واقع شده اند. تامین و حفظ دلایل و امارات در صلاحیت شورای محلی است که دلایل و امارات در حوزه آن واقع است.

برای چه اموری می توان درخواست تامین دلیل داد؟

دلایل و اماراتی که می توان درخواست و دستور تامین آنها را داد به شیوه ای تمثیلی نه احصایی در ماده۱۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی آمده است و «…. از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قراین و امارات موجود در محل یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است…»می باشد. در قرار تامین دلیل باید دلایل و امارات موضوع تامین تصریح شود تا محدوده وظایف و اختیارات مامور مجری قرار مشخص بوده و اجرای قرار از این نظر با دشواری روبرو نشود.

تأمین دلیل خسارات وارده به اتومبیل زیان‌دیده

 با توجه به این‌ که مطابق مواد ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی هرکس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی موجب ضرر مادی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود است. در فرض سؤال شخص زیان‌دیده مدعی است که قسمتی از خسارات وی را بیمه تأمین کرده که با این تقدیر می‌تواند نسبت به مازاد خسارت، دعوای حقوقی طرح و اقامه کند. شرکت بیمه نیز در حدودی که پرداخت بیمه کرده است به قائم‌ مقامی متضرر، می‌تواند مطالبه خسارت کند.

 

ادامه مطلب در:

بررسی درخواست تامین دلیل


تاریخ : سه شنبه 24 دی 1398
بازدید : 40
نویسنده : زینالی

اقسام دستور موقت

دستور موقت انواع مختلفی دارد ولی این انواع از سه حالت خارج نیست. دستور موقت می تواند توقیف مال باشد یا انجام عمل می‌تواند باشد. همچنین ممکن است عدم انجام عمل باشد. با توجه به این که صدور دستور موقت بر ممنوعیت نقل و انتقال ملک به منزله توقیف آن است با لحاظ ماده ۳۱۶ ق.آ.د.م.۱۳۷۹ حکم ماده ۵۶ ق.ا.ا.م. مبنی بر بطلان (عدم نفوذ) نقل و انتقالات قطعی و شرطی و رهنی نسبت به مال توقیف شده به نقل و انتقالات نسبت به مالی که دستور موقت بر ممنوعیت نقل و انتقال آن صادر شده نیز تسری دارد.

در چه مواردی دستور موقت صادر می گردد؟

دستور موقت در دو مورد صادر می شود:

  1. هرگاه تعیین تکلیف نسبت به موضوع و اموری فوریت داشته باشید.
  2. هرگاه ذینفع درخواست نماید.

و افراد ذیل می توانند درخواست صدور دستور موقت بنمایند:

  • خواهان (مدعی)
  • طرح کننده دعوای متقابل
  • خواهان دعوای اضافی
  • وارد ثالث
  • کسی که درخواست جلب ثالث می‌نماید.

دستور موقت

چه زمانی می توان دستور موقت را درخواست نمود؟

دستور موقت را می توان پیش از تقدیم دادخواست نسبت به اصل دعوا مطرح نمود. (م ۳۱۸ ق.آ.د.م.) قبل از اقامه دعوا به این صورت است که در این صورت دستور موقت در برگ های چاپی مخصوص تنظیم و تقدیم می شود. (م ۳۱۸ ق.آ.د.م.)همچنین  دستور موقت را می توان ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا مطرح نمود. (م ۳۱۱ ق.آ.د.م.) ضمن اقامه دعوا به این صورت است که در این صورت در خود دادخواست تقدیمی راجع به صل دعوا مطرح می شود. دستور موقت را می‌توان پس از اقامه دعوا مطرح نمود (مستنبط از م ۳۱۳ ق.آ.د.م.)

دستور موقت پس از اقامه دعوا به دو صورت است

  1.  شفاهی: در حین دادرسی بوده و در صورتجلسه قید و به امضای درخواست کننده می‌رسد.
  2. کتبی: که بصورت کتبی و جدا از دادخواست اصلی راجع به دعوا مطرح می شود.

شرایط دستور موقت چیست؟

  • دستور موقت در صورتی صادر می شود که ذینفع آن را از دادگاه درخواست نموده باشد.
  • دستور موقت باید در اموری صادر شود که تعیین تکلیف آن فوریت دارد. (م ۳۱۰ ق.آ.د.م.)
  • دادگاهی دستور موقت را صادر می کند که صالح به رسیدگی به اصل دعوا نیز می باشد.
  • درخواست صدور دستور موقت مستلزم پرداخت هزینه دادرسی معادل دعاوی غیر مالی است.
  • اشکالاتی که در جریان اجرای احکام پیش بیاید و محتاج به دستور فوری است.
  • اشکالاتی که در جریان اسناد لازم الاجرای اداره ثبت پیش می آید.

ادامه مطلب در:     دستور موقت چیست؟



:: برچسب‌ها: دستور موقت چیست؟ ,
تاریخ : سه شنبه 24 دی 1398
بازدید : 39
نویسنده : زینالی

عناصر جرم خیانت در امانت

  • رکن قانونی
  • رکن مادی
  • رکن معنوی

جرم خیانت در امانت

رکن قانونی جرم خیانت در امانت

ماده ۶۷۴ تعزیرات قانون مجازات اسلامی: هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

رکن مادی: رفتار، شرایط، نتیجه(جرم خیانت در امانت)

 رفتار می تواند مشمول تصاحب مال امانی،تلف مال امانی،مفقود کردن مال امانی،استعمال مال امانی باشد. رفتار های فوق هم با فعل یا ترک فعل مثل اینکه امین عمدا مال امانی(خودرو) را در پارکینگ قرار ندهد و در خیابان رها با وزش طوفان خساراتی به خودرو وارد شود.. و تصاحب یعنی برخورد مالکانه کردن با مال مانند انتقال مال امانی به غیر، پس ندادن مال امانی

شرایطی که باید همه با هم باشند

  1. موضوع جرم عین مال یا وسیله تحصیل مال باشد.
  2. سپردن مال به امین
  3. تعلق مال به غیر

ادامه مطلب در:    خیانت در امانت و تمام مطالب در باره خیانت


تاریخ : سه شنبه 24 دی 1398
بازدید : 45
نویسنده : زینالی

تصرف عدوانی یعنی چه؟

«تصرف عدوانی» عبارت از این است که فرضاً شخصی در خانه یا مغازه ای متصرف بوده و دیگری بی رضایت او و بدون مجوز قانونی آن را از تصرف متصرف خارج کند و خود جانشین او شود، در این حالت متصرف سابق می تواند به طرفیت متصرف لاحق دعوای تصرف عدوانی اقامه کند و خواستار اعاده تصرف خود گردد. قصد استفاده از مال به نفع خود را باید به منزله رکن واقعی تصرف تعبیر کرد. این رکن به این مساله دلالت دارد که استیلای دارنده مال به منزله رکن مادی هنگامی دارای ارزش بوده که به منزله رکن مادی استناد پذیر است که سلطه او بر مال برای خارج کردن از تصرف دیگران و به قصد استفاده شخصی از آن باشد.

تصرف عدوانی

تصرف عدوانی کیفری یعنی چه؟

طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات؛ هر کس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و‌زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگلها و مراتع ملی شده، کوهستانها، باغها، قلمستانها،‌منابع آب، چشمه‌سارها، انهار طبیعی و پارکهای ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر‌اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکتهای وابسته به دولت یا شهرداریها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث‌ باقیه که برای مصارف عام‌المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذیحق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا‌ بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا‌اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.

  • تبصره ۱- رسیدگی به جرائم فوق‌الذکر خارج از نوبت به عمل می‌آید و مقام قضایی با تنظیم صورتمجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را‌تا صدور حکم قطعی خواهد داد.
  • تبصره ۲- در صورتی که تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و قرائن قوی بر ارتکاب جرم موجود باشد قرار بازداشت صادر خواهد شد، مدعی‌می‌تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا و اشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید.

تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری در یک نکته نهفته است و آن هم سوءنیت کیفری به عنوان یک عنصر لازم برای تصرف عدوانی کیفری است که در تصرف عدوانی حقوقی لازم نیست. عنصر قانونی جرم تصرف عدوانی همین ماده است و البته یک قانون خاص نیز در این باب داریم که قانون جلوگیری از تصرف عداونی مصوب ۱۳۵۲ است که در سه ماده اول مقرر داشته است:

در هر مورد که کسی برای خارج کردن مال منقول از تصرف متصرف بدون رضایت او اقدام کند و یا مزاحم استفاده متصرف گردد مأمورین‌شهربانی و ژاندارمری هر یک درحوزه استحفاظی خود مکلفند به درخواست شاکی از مزاحمت و اقداماتی که برای تصرف عدوانی می‌شود جلوگیری‌ نمایند اگرچه عمل مزبور به استناد ادعای حقی نسبت به آن مال باشد.

 

ادامه مطلب در:    دعوای رفع تصرف عدوانی چیست؟


تاریخ : سه شنبه 24 دی 1398
بازدید : 38
نویسنده : زینالی

واژگان باطل، ابطال و فسخ معامله بسیار رایج است ولی تعداد زیادی از افراد تفاوت این واژگان را نمی دانند. ابطال معاملات ملکی همیشه برای مخاطبان دارای اهمیت بوده و تمایل به دانستن مقررات در این باب داشته اند. مثلا در ماده ۳۵۳ قانون مدنی می خوانیم: هرگاه چیزی معین بعنوان جنس خاصی فروخته شود و درواقع از آن جنس نباشد بیع باطل است و نسبت به مابقی مشتری حق فسخ دارد. یا در ماده ۱۲۱۴ می خوانیم: معاملات و تصرفات غیر رشید در اموال خود نافذ نیست مگر با اجازه ولی یا قیم او اعم از اینکه این اجازه قبلا داده شده باشد یا بعد از انجام عمل که ناظر بر ابطال است. این که مراتب صحت و بطلان معامله چیست؟ تفاوت ابطال فسخ و اصلاح سند چیست؟ چه معاملاتی باطل هستند و برای دعوای ابطال معامله باید چه مقرراتی را رعایت کنیم؟ نحوه طرح دعوای ابطال معامله و دعاوی ای که در این باب مطرح می شود سوالات مخاطبان محترم از ما بوده است.

ابطال معامله

 

مراتب صحت و بطلان عقد

مراتب صحت و بطلان عقد عبارتند از:

  1. عدم نفوذ: برخی از شرایط را ندارد اما اهمیت آن به حدی نیست که موجب بطلان شود.
  2. بطلان (فساد): برخی از شرایط را ندارد به حدی که موجب بطلان عقد می گردد.

تفاوت ابطال، فسخ و اصلاح سند معامله

ابطال سند، سند را از ارزش و اعتبار انداخته و با باطل شدن آن کلیه آثار و اعتبار و ارزش استنادی سند از بین می رود و دیگر نسبت به دارنده آن یا اشخاص ثالث بی اعتبار بوده و قابلیت استناد ندارد. فسخ سند زمانی رخ می دهد که معامله به صورت رسمی منعقد شده منتها با تراضی طرفین و یا از طریق اعمال خیار قانونی معامله رسمی منحل شود و این انحلال سند رسمی طبق تشریفات مقرر در قانون ثبت اسناد و املاک در دفتر ثبت، ثبت می شود.ابطال سند ارزش و اعتبار سند را کلا از بین می برد و فسخ سند نیز انحلال سند را درپی دارد منتها اصلاح سند اعتبار سند را کلاً از بین نمی برد بلکه دلیل اصلاح سند این است که اشتباهی ثبتی در تنظیم یا صدور سند باعث می شود دارنده سند اصلاح آن را درخواست کند. اصلاح سند در صلاحیت هیات نظارت در اداره ثبت است و برای ابطال و فسخ معامله باید دعوا اقامه نمایید.

 

ادامه مطلب در: صفر تا صد ابطال معامله و نحوه طرح دعوای ابطال معامله


تاریخ : سه شنبه 24 دی 1398
بازدید : 39
نویسنده : زینالی

واژگان باطل، ابطال و فسخ معامله بسیار رایج است ولی تعداد زیادی از افراد تفاوت این واژگان را نمی دانند. ابطال معاملات ملکی همیشه برای مخاطبان دارای اهمیت بوده و تمایل به دانستن مقررات در این باب داشته اند. مثلا در ماده ۳۵۳ قانون مدنی می خوانیم: هرگاه چیزی معین بعنوان جنس خاصی فروخته شود و درواقع از آن جنس نباشد بیع باطل است و نسبت به مابقی مشتری حق فسخ دارد. یا در ماده ۱۲۱۴ می خوانیم: معاملات و تصرفات غیر رشید در اموال خود نافذ نیست مگر با اجازه ولی یا قیم او اعم از اینکه این اجازه قبلا داده شده باشد یا بعد از انجام عمل که ناظر بر ابطال است. این که مراتب صحت و بطلان معامله چیست؟ تفاوت ابطال فسخ و اصلاح سند چیست؟ چه معاملاتی باطل هستند و برای دعوای ابطال معامله باید چه مقرراتی را رعایت کنیم؟ نحوه طرح دعوای ابطال معامله و دعاوی ای که در این باب مطرح می شود سوالات مخاطبان محترم از ما بوده است.

ابطال معاملهمراتب صحت و بطلان عقد

مراتب صحت و بطلان عقد عبارتند از:

  1. عدم نفوذ: برخی از شرایط را ندارد اما اهمیت آن به حدی نیست که موجب بطلان شود.
  2. بطلان (فساد): برخی از شرایط را ندارد به حدی که موجب بطلان عقد می گردد.

تفاوت ابطال، فسخ و اصلاح سند معامله

ابطال سند، سند را از ارزش و اعتبار انداخته و با باطل شدن آن کلیه آثار و اعتبار و ارزش استنادی سند از بین می رود و دیگر نسبت به دارنده آن یا اشخاص ثالث بی اعتبار بوده و قابلیت استناد ندارد. فسخ سند زمانی رخ می دهد که معامله به صورت رسمی منعقد شده منتها با تراضی طرفین و یا از طریق اعمال خیار قانونی معامله رسمی منحل شود و این انحلال سند رسمی طبق تشریفات مقرر در قانون ثبت اسناد و املاک در دفتر ثبت، ثبت می شود.ابطال سند ارزش و اعتبار سند را کلا از بین می برد و فسخ سند نیز انحلال سند را درپی دارد منتها اصلاح سند اعتبار سند را کلاً از بین نمی برد بلکه دلیل اصلاح سند این است که اشتباهی ثبتی در تنظیم یا صدور سند باعث می شود دارنده سند اصلاح آن را درخواست کند. اصلاح سند در صلاحیت هیات نظارت در اداره ثبت است و برای ابطال و فسخ معامله باید دعوا اقامه نمایید.

 

ادامه مطلب در:   داوری چیست؟


تاریخ : یک شنبه 22 دی 1398
بازدید : 37
نویسنده : زینالی

در دورانی که حضانت فرزند با پدر یا مادر است هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند فرزند را بدون رضایت و هماهنگی با دیگری و اجازه دادگاه، به شهر دیگر یا کشور دیگر ببرند. هر عملی خلاف این امر موجب تضییع حق کسی است که حق ملاقات با طفل را دارد. در مواردی که هر یک از پدر و مادر بدون کسب اجازه و رضایت طرف دیگر و تسلیم تامین خواسته، تصمیم به خارج کردن فرزند از کشور گرفته باشد؛ طرف دیگر می‌تواند با درخواست و اخذ دستور موقت از دادگاه، مانع این اقدام شود؛ تا در این مورد دادگاه با حفظ مصلحت کودک و به منظور تضمین و حفظ حقوق او اتخاذ تصمیم نماید.

ممنوعیت خروج فرزند تحت حضانت

ممنوعیت خروج فرزند تحت حضانت

البته از آن‌جا که وفق مواد ۴۱ و ۴۵ قانون حمایت از خانواده مصلحت کودک بر هر امری مقدم است در صورتی‌که دادگاه جا‌‌به‌جایی و خروج فرزند از محل تحت حضانت یا خروج او از کشور را مطابق مصلحت او بداند، می‌تواند با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌نفع و وفق قاعده لاضرر، حکم و مجوز خروج فرزند از کشور را صادر کند.

ماده ۴۲ قانون حمایت از خانواده در این خصوص مقرر کرده است: «طفل و مجنون را نمی‌توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق، به محل دیگری یا خارج از کشور فرستاد، مگر این‌که دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌حق این امر را اجازه دهد. دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن صغیر و مجنون از کشور، بنا به درخواست ذی‌نفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تامین مناسبی اخذ می‌کند.»

ادامه مطلب در:    ممنوعیت خروج فرزند تحت حضانت و حضانت فرزند بعد از ازدواج مجدد


تاریخ : یک شنبه 22 دی 1398
بازدید : 48
نویسنده : زینالی

بیمه ثالث یا همان شخص ثالث: که در این بیمه خسارات به دو نوع جانی و مالی تقسیم می شود.

 خسارات مالی در بیمه ثالث: آسیب و ضرر هایی به جهت حوادث احاطه شده که به شخص ثالث وارد می شود.

  • تبصره ۱: کلیه اشخاصی که به سبب حوادث وسایل نقلیه موضوع قانون بیمه شخص ثالث دچار زیان‌های بدنی و مالی شوند به استثنای راننده مسبب حادثه از لحاظ این قانون ثالث تلقی می‌شود.

خسارات بدنی در بیمه ثالث: هرگونه دیه یا تاوان که صدمه زده باشد، و سبب شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی( جزئی یا کلی_ موقت و دائم) یا فوت شخص ثالث به جهت حوادث مشمول بیمه شده باشد.

  • تبصره ۲: خسارت‌های یاد شده با توجه به مدارک و مستندات پرونده خسارتی و آرای صادره توسط دادگاه‌ها و تا سقف تعهدهای خریداری شده و مندرج در کارت‌های بیمه‌نامه ثالث قابل جبران است.
  • تبصره ۳: در بیمه ثالث تعهدات جانی فوت و نقص عضو کامل هر نفر در هر سال بر اساس مصوبات قوه قضائیه که بر مبنای معادل حداقل ریالی یک دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام می‌باشد و بر اساس ارزانترین نوع دیه که همان شتر است در ماه‌های عادی ۱۰۰ نفر شتر و چنانچه حادثه و فوت هر دو در ماه حرام باشد سقف دیه کامل یک مرد مسلمان از ۱۰۰ نفر شتر به ۱/۳ یعنی (۱۳۳ نفر شتر) افزایش می‌یابد. ماههای حرام عبارتند از: (محرم، رجب، ذیغده، ذیحجه)
  • تبصره ۴: بیمه ثالث تعهد مالی: حداقل ۲/۵% دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام می‌باشد.

نحوه پرداخت دیه توسط بیمه

مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده های غرامت بدنی بیمه شخص ثالث

  • اصل و تصویر بیمه نامه مقصر حادثه
  • اصل و تصویر گواهینامه رانندگی مقصر حادثه
  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه
  • اصل و تصویر کارت ملی راننده مقصر
  • تصویر برابر اصل شده گزارشات مقامات انتظامی اعم از اولیه و نهایی
  • تصویر برابر اصل شده گزارش کاردان فنی تصادفات یا کارشناسان رسمی دادگستری
  • تصویر برابر اصل شده اوراق بازجویی ( قبولی تقصیر طرفین حادثه
  • تصویر برابر اصل شده گزارش پزشکی قانونی ( جهت مصدومین)
  • تصویر برابر اصل شده مدارک فوت شامل ( جهت متوفین )
  • معاینه جسد
  • جواز دفن و خلاصه رونوشت وفات
  • انحصار وراثت نامحدود
  • قیم نامه ( در صورت وجود صغیر در ورثه )
  • تصویر تمام صفحات شناسنامه باطل شده متوفی
  • تصویر شناسنامه اولیاء دم ( بازماندگان )
  • رای بدوی و تجدید نظر دادگاه ( در صورت اعتراض هر یک از طرفین)

ادامه مطلب در: نحوه پرداخت دیه توسط بیمه

 


تاریخ : یک شنبه 22 دی 1398
بازدید : 53
نویسنده : زینالی

اد بودن افراد و نداشتن ترس و دغدغه در اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد تاکید قرار گرفته است.هدف اعلامیه حقوق بشر بودن جهانی می باشد که همه افراد در آن از ترس و واهمه آزاد باشند. پس تهدید اشخاص که همیشه به دنبال خود ترس و واهمه دارد ناقض حقوق بشر می باشد. جرم تهدید ناظر به آینده می باشد. فرق جرم تهدید با اجبار در این است که در تهدید شخص مسلوب الاراده نمی گردد اما در اجبار شخص اراده ای برای انجام عمل ندارد و متهم نمودن وی به امری که در آن اراده ای نداشته است امری عقلانی نمی باشد.

در این مطلب می‌خوانید:

ویژگی های تهدید

  • جرم تهدید جرم مطلق می باشد به این معنی که به صرف گفتن عبارت رعب آمیز این جرم محقق می شود و ایراد خسارت و ضرر اصلا در این جرم موضوعیت ندارد
  • تهدید امری نسبی می باشد و صرف اینکه از کسی بترسیم تهدید محسوب نمی شود.
  • تحقق تهدید منوط به تحقق نتیجه تهدید نمی باشد و چه بسا اصلا نتیجه محقق نگردد
  • دروغ بودن تهدید هیچ تاثیری در میزان مجازات آن ندارد.
  • شخص تهدید شونده باید بداند که تهدید کننده قدرت انجام تهدید را داراست.مثلا اگر شخص سالمندی که توانایی حرکت ندارد دیگری را تهدید به آسیب عمیق جسمی کند
  • تهدید به هر نحو خواه شفاهی باشد، خواه کتبی خواه علنی باشد، خواه غیر علنی اعم از اینکه در خفا باشد یا در مکان های عمومی محقق می گردد
  • موضوع تحقق این جرم مانند توهین اشخاص حقیقی می باشد.
  • متعلق تهدید حتما نباید علیه بزه دیده باشد بلکه قانون تهدید کردن او به بستگانش را هم جرم انگاری کرده است.ولی اینکه آیا خویشان دور را هم شامل می شود یا خیر محل بحث است و شمول تهدید در این موارد بعید به نظر می رسد
  • خواسته تهدید کننده اهمیتی ندارد .حتی اگر هیچ درخواستی نداشته باشد، باز مشمول ماده قرار می‌گیرد.
  • تهدید کردن به هر نحو کفایت می‌کند. پیامک، ایمیل، یا تلفن همراه موضوعیت ندارد.

انواع تهدید

انواع تهدید

الف)تهدید به قتل

 طبق ماده ۶۶۹تعزیرات: هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو‌ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

منظور از ضرر نفسی: ضرری است که متوجه جسم طرف مقابل باشد.مثل اینکه طرف مقابل را تهدید به قتل یا تهدید به قطع اعضا یا تهدید به قطعه قطعه کردن نماید.

منظور از ضرر شرفی: هر نوع ضرری است که متوجه آبروی فرد گردد.مانند اینکه روابط میان شخص و همسرش . اختلافات خانوادگی موضوع تهدید باشد.اگر همراه با تهدید جرم دیگری مانند قذف نیز رخ دهد به آن جرم نیز محکوم می‌گردد. مانند اینکه شخص بگوید به همه میگویم که تو زنا کاری

منظور از ضرر مالی: ضرری است که متوجه حقوق مالی او گردد .مانند اینکه شخص بگوید: مغازه ات را خالی می‌کنم یا ماشینتو آتش میزنم

ادامه مطلب در:  جرم تهدید، انواع تهدید و مجازات جرم تهدید


تاریخ : یک شنبه 22 دی 1398
بازدید : 38
نویسنده : زینالی

کی از مشکلاتی که امروزه در کلانشهر ها و شهر های پرجمعیت وجود دارد مسائل مربوط به آلودگی هوا و ترافیک سنگین است. آلودگی هوا به حقیقتی در زندگی ساکنین پایتخت خصوصا در روزهای اخیر تبدیل شده است و تردد در هوای مه آلود و آمیخته به دود قصه هر روزمان شده است. به جز تهران همه روزه شاهد ترافیک سنگین در شهرهای کوچک هم هستیم. این مشکلات و پیامد های آن ها باعث شده پلیس راه و ترافیک به فکر راه چاره ای برای سبک کردن مسیر های تردد و رفت و آمد آسان تر خودروها بکند. مسئولین برای حل این مشکل، راه حل های زیادی ارائه داده اند،مثل تعطیلی مدارس، توقف فعالیت برخی کارخانه ها، ممنوعیت تردد کامیون ها و برخورد با خودروهای دودزا و البته ایجاد قانون طرح ترافیک. به دنبال این تصمیم, شورای عالی ترافیک, حق عبور و تردد را در ساعات خاصی از روز برای خودرو های خاصی ممنوع کرد و این طرح را به عنوان طرح زوج و فرد معرفی کرد. بر اساس این طرح، به غیر از خودرو‌ های در اختیار حمل و نقل عمومی و خودرو های متعلق به فعالیت‌های اورژانسی و تامین امنیت، سایر خودرو‌ های شخصی با محدودیت‌هایی برای ورود به مناطق پرتراکم مواجه می شوند، حتی تمامی ارگان های دولتی باید از این طرح پیروی کنند.

همه چیز درباره طرح ترافیک زوج و فرد

نحوه تشخیص پلاک زوج و فرد

 اگر هنوز نمی دانید که چطور متوجه زوج یا فرد بودن پلاک ماشین خود شوید باید توجه کنید که آخرین رقم پلاک و یا همان رقم آخر بخش سه رقمی پلاک معیار زوج بودن یا فرد بودن پلاک خودروی شما است. برای مثال اگر عدد سمت راست پلاک خودروی شما زوج بود می‌توانید در روزهای شنبه، دوشنبه، و چهارشنبه در خیابان ها تردد کنید. در صورت مغایرت پلاک خودرو شما به روز مورد نظر بر اساس قوانین طرح  زوج و فرد در سال ۹۸، مشمول جریمه خواهید بود.

ادامه مطلب در:  همه چیز درباره طرح ترافیک زوج و فرد


تاریخ : شنبه 7 دی 1398
بازدید : 34
نویسنده : زینالی

تاثیر گذشت شاکی خصوصی(کارگر) بر موقوفی تعقیب

نفع مستقیم خانواده و در واقع افراد تحت تکفل کارگر(بیمه شده) و سازمان تامین اجتماعی، تاثیر مستقیم بیمه بودن اشخاص در سیاست های دولت در زمینه تامین اجتماعی و اصل غیرقابل گذشت بودن جرایم موید غیرقابل گذشت بودن این جرم است. در نتیجه می توان گفت برخلاف رویه عملی نادرستی که در این زمینه شکل گرفته است، افراد خانواده، کارگر و سازمان تامین اجتماعی می توانند به عنوان شاکی در این زمینه اعلام جرم نمایند. همچنین رضایت شاکی اعم از اینکه سازمان تامین اجتماعی باشد یا کارگر یا خانواده وی، موجب موقوفی تعقیب نخواهد شد. نتیجه دیگر اینکه هر شخصی به ویژه دادرسان اداره کار و صاحب منصبان دولتی مکلفند تا به محض اطلاع در این زمینه اعلام جرم نمایند. همچنین در مواردی که بتوان به این جرم عنوان جرم مشهود را داد، بازپرس می تواند راسا شروع به رسیدگی نماید.

کارگر ایرانی

حوادث ناشی از کار

مطابق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه، عهده دار انجام ماموریتی باشد.اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می‌گردد، مشروط بر اینکه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود. 

ادامه مطلب در:   حق و حقوق کارگران در ایران



:: برچسب‌ها: قانون کار , حواث کار , کارگر , حقوق کارگر , وکیل ملکی ,
تاریخ : شنبه 7 دی 1398
بازدید : 48
نویسنده : زینالی

اعاده حیثیت کیفری و حقوقی

آنچه که قانون مجازات آن را اعاده حیثیت دانسته است مربوط به عمل شخص مجرم است. در اعاده حیثیت عرفی، آبروی شخص بی گناهی دچار آسیب میگردد اما در اعاده حیثیت کیفری، شخص با جرمی که انجام داده است موجب شده حیثیتش لکه دار گردد. در اینجا هیچ عامل خارجی ای موجب سلب حیثیت از او نشده است وفقط خود شخص موجب آن است. در واقع شخص در اثر جرم از یک سری حقوق اجتماعی محروم می شود یعنی به حکم قانون اهلیت دارا شدن آن حقوق را از دست میدهد، اعاده حیثیت اعاده دوباره آن اهلیت و حقوق می باشد.

 

اعاده حیثیت و افترا

انواع اعاده حیثیت

  • الف) اعاده حیثیت به فرد بی گناهی که با توهین و تهمت دچار ضرر معنوی شده است بدون اینکه عمل خلاف قانون و شرعی از وی سرزده باشد
  • ب) اعاده حیثیت کیفری یا همان اعاده حقوق اجتماعی که فرد مجرم بعد از گذشتن از دوران محکومیت ناشی از جرم اش و گذشت زمان های مقرر در قانون از او اعاده حیثیت شده است و دوباره دارای اهلیت میگردد.
  • ج) اعاده حیثیت به متهمی که بر اثر تقصیر یا اشتباه قاضی تعقیب یا مجازات شده ولی بعد ها تبرئه گردیده است.

ادامه مطلب در:   اعاده حیثیت و انواع آن



:: برچسب‌ها: اعاده حیثیت , حیثیت , انواع اعاده , وکیل ,
تاریخ : شنبه 7 دی 1398
بازدید : 34
نویسنده : زینالی

 عنصر قانونی جرم اختلاس

طبق قانون ۵ تشدید مجازات مرتکبین رشوه و کلاهبرداری ها و اختلاس ها مصوب ۱۳۶۷

شورا ها و یا شهرداری ها و موسسات و شرکت های دولتی و یا وابسته به دولت و یا نهاد های انقلابی و دیوان محاسبات و موسساتی که به کمک مستمر دولت اداره می شوند و دارندگان پایه قضائی و به طور کلی قوای سه گانه و همچنین نیرو های مسلح مامورین به خدمات عمومی اعم از رسمی یا غیر رسمی وجوه یا مطالبات یا حواله ها یا سهام یا اسناد و یا اوراق بهادار و یا سایر اموال متعلق به هر یک از سازمان ها و موسسات فوق الذکر و یا اشخاص را که برحسب وظیفه به آن ها سپرده  شده است به نفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب نماید مختلس محسوب و به ترتیب زیر مجازات خواهد شد. در صورتی که میزان اختلاس تا پنجاه هزار ریال باشد مرتکب به شیش تا سه سال حبس و شیش ماه تا سه سال انفصال موقت و هرگاه بیش از این مبلغ باشد، به دوتا ده سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و در هر مورد بر رد وجه و یا مال اختلاس به جزای نقدی دو برابر آن محکوم می شود.» همچنین سایر قوانین و مقررات هم که مهمترین آن ها را به شرح زیر می آوریم نیز«اختلاس یا حکم در آن» محسوب میشوند.

  • مواد ۸۳ و ۸۴ و ۱۱۹ قانون مجازات نیروهای مسلح مصوب ۱۳۸۲
  • ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی ( بخش تعزیرات)

اختلاس

عنصر مادی

قسمت فیزیکی یک جرم عنصر مادی آن است که بروز و ظهور آن جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.و شامل تمامی رفتار های مجرمانه، مرتکب جرم، موضوع جرم و شرایط لازم برای انجام جرم می باشد.

الف) رفتار مجرمانه

برداشتن و تصاحب، رفتار مجرمانه اختلاس می باشد. که هر دو به صورت یک فعل مثبت و مادی انجام شود. حتی تلف نیز هم همان مجازات اختلاس را دارد و در صورت فعل مادی ظاهر می شود. فرصتی است که در مورد هر یک ا این رفتارهای مجرمانه پاره ای توضیح دهیم.

ادامه مطلب در:      معرفی اختلاس و نحوه رسیدگی به جرم اختلاس



:: برچسب‌ها: اختلاس , انواع اختلاس , نحوه رسیدگب له اختلاس ,
تاریخ : شنبه 7 دی 1398
بازدید : 58
نویسنده : زینالی

انواع حقوق مالکیت معنوی

 تعریف حق ثبت اختراع(Patent): بر اساس تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری (Patent)، حق منحصر به فردی است که در برابر اختراع انجام شده به مخترع یا نمایندة قانونی او اعطا (grant) می‌شود. به عبارت دیگر حق ثبت اختراع، سندی است که معرف یک اختراع بوده و به وسیله یک ادارة دولتی یا توسط یک ادارة منطقه‌ای بر اساس درخواست متقاضی در ایران اداره ی مالکیت صنعتی به نیابت از چند کشور صادر می‌شود و حمایت قانونی و اختیار بهره‌برداری (تولید، استفاده، فروش و صادرات) یک اختراع را به صاحب آن در محدوة زمانی خاصی (عمدتاً در حق ثبت اختراع۲۰ سال) اعطا می‌نماید. همچنین باید توجه نمود که حق ثبت اختراعمجوز انتشار و تولید محصول اختراعی نیست بلکه تنها دیگران را ازانجام آن امر باز می‌دارد.

از نظر قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری”هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی باشد.
پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت مدت اعتبار طرح صنعتی آن خواهد بود. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه های مربوط تمدید نمود. پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.

مالکیت معنوی

شرایط بدست آوردن حق ثبت یک اختراع

  1. جدید بودن (novelty): منظور از جدید بودن اینکه اطلاعات مشابه در هیچ یک از پایگاه های اطلاعاتی اعم از کتبی و شفاهی، اطلاعاتی مبنی بر وجود کار ی مشابهه نباشدچه بسا ممکن است اطلاعات مشابهی وجود نداشته اما فرد به دلیل مشورت با جمعی باعث افشای نا خواسته شده است.اصلی ترین شرط هر اختراع دارا بودن وصف مرتبط باجدید بودن آن است. . مطابق ماده ۴ قانون ثبت اختراع ایران (مصوب ۱۳۸۶) «اختراعی جدید است که در فن یا صنعت قبلی پیش بینی نشده باشد.
  2. ابتکاری (inventive step): اختراع باید کاملا مبتکرانه باشد یعنی قابل حدس و پیش بینی نباشه یعنی افراد دارای مهارت معمولی در فن مذکور هستند این اختراع برای آنها به عنوان یک امر بدیهی و واضح و آشکار نباشد.یعنی در این اختراع نسبت به اختراع های اخیر مشاهده شود گامی نو برداشته شده یاشدو این کام توسط افراد در این فن از قبل پیش بینی نشده باشد.
  3. کاربرد صنعتی داشتن (Industrial applicability): اختراع باید دارای کاربرد صنعتی باشد صرف نظر از توجیهات اقتصادی، باید بتوان اختراع در صنعت و تولید بکار بست. منظور از کارایی عملی اینکه در هر رشته ای از صنعت قابل استفاده و بهره وری باشدو تنها جنبه ی تئوری نداشته باشد.

ادامه مطلب در:   مالکیت معنویی به همراه قوانین



:: برچسب‌ها: مالکیت معنوی , ثبت اختراع , مالکیت , وکیل ملکی , ,
تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 37
نویسنده : زینالی

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی به همراه فک رهن

ممکن است فروشنده قبل از فروش ملک آن را در رهن بانک برای گرفتن وام بگذارد و قولنامه ای تنظیم و آن ملک را به خریدار منتقل کند و تعهد کند در مهلت زمانی ای  که در قولنامه ذکر شده ضمن اینکه فک رهن ملک را انجام می دهد، سند رسمی به نام خریدار تنظیم کند.درباب تنظیم دادخواست و بخصوص خواسته این دعوا سه نظریه وجود دارد:

  1. الزام به فک رهن باید همراه الزام به تنظیم سند رسمی به عنوان دو دعوا در کنار هم مطرح شود و چون فک رهن یک دعواست بنابراین خواهان باید الزام به تنظیم سند و فک رهن را باهم بخواهد.
  2. برخی معتقدند از آنجایی که دادگاه، اطلاع دارد که فک رهن زمینه الزام به تنظیم سند رسمی است پس، نیاز به اقامه دو دعوا نیست و هنگام صدور حکم با آوردن قید حفظ حقوق مرتهن درحکم مورد خاص است.
  3. دعوای الزام به تنظیم سند ملک مرهونه را مطلقاً قابل پذیرش می دانند. زیرا فک رهن را مقدمه الزام به تنظیم سند رسمی می دانند. بنابراین اگر خریدار فروشنده را طرف دعوای الزام به تنظیم سند رسمی قرار دهد، طبق قواعد، تضمن و الزام شی الزام به لوازم آن نیز هست فک رهن را مقدمه الزام دانسته فروشنده مکلف است ملک را از رهن خارج و سپس سند مالکیت به نام خریدار تنظیم کند.

الزام به تنظیم سند رسمی

برای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چه ملزوماتی وجود دارد

  • قراردادی که صراحتاً تعهد به انتقال مال غیرمنقول مورد معامله را جزء تعهدات فروشنده آورده باشد.
  •  تعهد فروشنده مبنی بر اینکه در تاریخ معین در دفتر اسناد رسمی مشخص، جهت امضای سند انتقال حاضر شود.
  •  در دفتر اسناد رسمی از دفترخانه معین، گواهی عدم حضور فروشنده توسط خریدار اخذ شده باشد.
  • تصویر برابر اصل شده اظهارنامه‌ای که برای حضور در دفتر اسناد رسمی به وسیله خریدار، به فروشنده ابلاغ شده است، پیوست دادخواست شود.
  •  اطمینان به اینکه ملک مورد معامله دارای پایان کار و گواهی عدم خلاف از شهرداری است.
  •  ملک موضوع معامله باید دارای سابقه ثبتی یا در جریان ثبت باشد.
  • تعداد دادخواست عبارتست از: تعداد فروشندگان به علاوه یک نسخه.

ادامه مطلب در:  بررسی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 48
نویسنده : زینالی

ابطال سند مالکیت ملکی چگونه صورت می گیرد؟

جهت ابطال سند مالکیت ملکی شما باید دعوای ابطال سند اقامه کنید در این مطلب قصد داریم به همین دعوا بپردازیم. ابطال سند مالکیت ملکی ارکان و شرایطی دارد و دادگاه صالح نیز دادگاه عمومی حقوقی است.

ابطال سند

مقایسه ابطال، فسخ و اصلاح سند

ابطال سند، سند را از ارزش و اعتبار انداخته و با باطل شدن آن کلیه آثار و اعتبار و ارزش استنادی سند از بین می رود و دیگر نسبت به دارنده آن یا اشخاص ثالث بی اعتبار بوده و قابلیت استناد ندارد.فسخ سند زمانی رخ می دهد که معامله به صورت رسمی منعقد شده منتها با تراضی طرفین و یا از طریق اعمال خیار قانونی معامله رسمی منحل شود و این انحلال سند رسمی طبق تشریفات مقرر در قانون ثبت اسناد و املاک در دفتر ثبت، ثبت می شود.

ابطال سند ارزش و اعتبار سند را کلا از بین می برد و فسخ سند نیز انحلال سند را درپی دارد منتها اصلاح سند اعتبار سند را کلاً از بین نمی برد بلکه دلیل اصلاح سند این است که اشتباهی ثبتی در تنظیم یا صدور سند باعث می شود دارنده سند اصلاح آن را درخواست کند. اصلاح سند در صلاحیت هیات نظارت در اداره ثبت می باشد.

ادامه مطلب در:    مهم ترین نکات در باب دعوای ابطال سند


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 43
نویسنده : زینالی

یکی از طرق اعتراض به رای، اعتراض ثالث است و موقعی این دعوا طرح می شود که شخص در دعوا حاضر نبوده وجزء طرفین دعوا و قائم مقام آنها نبوده ولی رای مذکور را ناقض حقوق خود بداند. اگر رأیی در دادگاهی صادر شده و شما نه به عنوان خواهان و خوانده و نه حتی وارد ثالث یا قائم مقام قانونی یکی از طرفین در دعوا نقشی نداشتید ولی رأی صادره خلاف منافع شما باشد می توانید از طریق اعتراض ثالث به رای مذکور اعتراض نمایید. دعوای اعتراض ثالث به دو صورت اصلی و طاری ممکن است وهمچنین ممکن است اعتراض ثالث در مرحله اجرایی رخ دهد و اعتراض نسبت به توقیف مال در مرحله اجرا باشد. به این مباحث در این مطلب پرداخته شده است.

 

 

 

شرایط طرح دعوای اعتراض ثالث

 

شرایط طرح دعوای اعتراض ثالث چیست؟

  1. صدور حکم یا قرار قطعی از طرف دادگاه

موضوع اعتراض ثالث حکم قطعی دادگاه است و دادگاهی هم که در آن دعوای اعتراض ثالث اقامه می کنید دادگاهی است که حکم قطعی را صادر کرده است. بنابراین اگر تصمیم دادگاه حکم نباشد مثلاً قرار باشد و قطعیت نداشته باشد مثلاً قابل تجدیدنظر خواهی باشد شخص ثالث نمی تواند به آن اعتراض کند و راه‌های دیگر برای اعتراض به آن وجود دارد. البته برخی قرارها مانند دستور موقت و تامین خواسته از طرف شخص ثالث قابل اعتراض می باشد.

بعضی از اساتید کلیه قرارها را قابل اعتراض می دانند و قرارهای اعدادی را نیز قابل اعتراض می دانند منتها به نظر می رسد قرارهای اعدادی مانند قرار کارشناسی یا قرار استماع شهادت شهود  چون به حق ثالث خللی وارد نمی کند قابل اعتراض ثالث نیست. طبق ماده۴۱۸ قانون آیین دادرسی مدنی، شخص ثالث حق دارد به هرحکم یا قراری که از دادگاه صادر می شود اعتراض کند. بنابراین شرط جواز اعتراض ثالث این است که حکم یا قرار قطعی از محاکم دادگستری صادر شده باشد.

  1. اخلال در حق ثالث ایجاد شده باشد

کسی که اعتراض ثالث را اقامه می کند باید ذی نفع باشد. طبق ماده۴۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی، برای این که ثالث حق داشته باشد اقامه دعوای اعتراض ثالث کند باید به حقوق او خللی وارد شده و مثل هر مدعی دیگر در دعوا ذی نفع باشد. طبق مقررات آیین دادرسی مدنی هرشخصی باید جهت اقامه دعوا شرایطی داشته باشد و یکی از شرایط اولیه برای اقامه دعوا داشتن نفع و ذی نفع بودن است.

 

ادامه مطلب در:   دعوای اعتراض ثالث و انواع آن


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 36
نویسنده : زینالی

فسخ قرارداد در چه حالاتی ممکن است؟

قرارداد

منشاء ایجاد حق فسخ: طرفین می توانند ضمن عقد یا خارج از آن برای یک یا هر دو طرف معامله یا شخص ثالث حق فسخ قایل شوند. به این حق اصطلاحاً خیار شرط گفته می شود. در این خصوص مادتین ۳۹۹ و ۴۰۰ ق.م چنین مقرر داشته است: «در عقد بیع ممکن است شرط شود که در مدت معین برای بایع یا مشتری یا هر دو یا شخص خارجی اختیار فسخ معامله باشد.» و« اگر ابتدا مدت خیار ذکر نشده باشد، ابتدای آن از تاریخ عقد محسوب است والا تاریخ قرارداد متعاملین است.»

فسخ قرارداد

حکم قانون

منشاء ایجاد حق فسخ: قانون در برخی موارد برای جلوگیری از ضرر ناخواسته از قرارداد به طرف متضرر یا مغرور حق می دهد که بتواند با فسخ قرارداد از ضرر بیشتر جلوگیری می کند. بهعنوان مثال، در خصوص عقد اجاره مواد ۴۷۸ و ۴۷۹ ق.م چنین مقرر داشته است: « هرگاه معلوم شود عین مستأجره درحال اجاره معیوب بوده مستأجر می تواند اجاره را فسخ کند یا به همان نحوی که بوده است اجاره را با تمام اجرت قبول کند ولی اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستأجر ضرری نرسد مستاجر حق فسخ ندارد.» و « عیبی که موجب فسخ اجاره می شود عیبی است که موجب نقصان منفعت یا صعوبت در انتفاع باشد.»

فسخ قرارداد

اثر فسخ قرارداد

اثر فسخ نسبت به آینده است و موجب می شود که عقد از زمان انشاء فسخ منحل و آثار آن قطع شده و به گذشته تسری پیدا نکند.

بنابراین منافع ای که مورد معامله داشته، اصولاً تا زمان فسخ، باید مال کسی باشد که به واسطه عقد مالک شده ولی چون نمائات و منافع متصله را نمی توان از مورد معامله جدا کرد، لذا منافع منفصله زمان فسخ معامله، مال کسی است که به واسطه عقد مالک شده و پس از فسخ معامله، مال کسی است که به واسطه فسخ مالک می شود.

ادامه مطلب در:   

فسخ قرارداد و نحوه فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 38
نویسنده : زینالی

در این مطلب شما با مراحل ثبت برند فارسی و مراحل ثبت برند لاتین به تفکیک و با تفصیل آشنا خواهید شد. قبل از توضیح درباره مراحل ثبت برند ابتدا تعریفی از برند ارائه می دهیم. برند لغتی خارجی است که به معنای نشان و علامت تجاری می باشد و هر شرکتی با نام و نشان مشخص و مختص به خود شناخته می شود. این نام و نشان علامتی تجاری است که مختص آن شرکت بوده و باید به اسم آن شرکت به ثبت برسد؛ لذا شرکت ها جهت به دست آوردن بازار کار، تجارت کالا، خدمات رسانی با کیفیت و سریع تر، به ثبت برند شرکت خود اقدام می کنند. 

مزایای ثبت برند

مزایای ثبت برند

اصولا ثبت برند اختیاری است اما با توجه به عواقبی که عدم ثبت آن برای اشخاص صاحب بدنبال دارد ثبت آن واجب عقلی می باشد.اولین و مهمترین مزیت ثبت برند، دادن یک چهره ی قانونی به آن برند و داشتن ضمانت اجرا برای افرادی که بدون مجوز قانونی اقدام به استفاده از آن میکنند خواهد بود.با توجه به گستردگی فضای بیزینس وتجارت یکی دیگر از ویژگی های ثبت برند منحصر به فرد شدن و تمایز با سایر می باشد زیرا یک برند ثبت شده همانند ندارد. همچنین  بانک ها نیز برای  برند های ثبت شده وام و تسهیلاتی قائلند.خود برند نیز در صورت شهرت داشتن به طور مستقل مورد خرید و فروش قرار خواهد گرفت.

مدارک الزامی جهت ثبت برند

الف) ثبت برند برای شخص حقیقی:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  • کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی

ادامه مطلب در:  مراحل ثبت برند و علامت تجاری شرکت


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 36
نویسنده : زینالی

مسائل مربوط به ابلاغ در مواد ۶۷ تا ۸۳ قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است، البته در قانون تعریفی از ابلاغ نشده است.

 ابلاغ در لغت به معنای رسانیدن نامه یا پیام آمده است؛ اما در اصطلاح حقوقی مطلع ساختن مخاطب از مفاد ورقه قضائی مطابق تشریفات قانونی را ابلاغ می‌گویند. قواعد راجع به ابلاغ از قواعد آمره می‌باشد و باید تشریفات آن به‌صورت کامل رعایت شود؛ بنابراین صرف اطلاع مخاطب از مفاد رأی یا موضوع دعوا کفایت نمی‌کند بلکه رعایت کامل مقررات و تشریفات قانونی الزامی است مقررات ابلاغ آیین دادرسی مدنی تشکیل‌دهنده قاعده عام و کلی ابلاغ اوراق است به طوری که ابلاغ در امور کیفری هم تابع مقررات ابلاغ آیین دادرسی مدنی است.

ابلاغ قضایی

چند نوع ابلاغ قضایی داریم؟

مامور ابلاغ کسی است که وظیفه دارد ورقه ابلاغیه را برای طرفین دعوا ببرد. مامور حق ندارد به زور ابلاغ را انجام دهد و ابلاغ شرایط و انواعی دارد. با توجه به مواد ۳۰۳ و ۳۰۶ قانون آ.د.م. می‌توان به ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی تقسیم نمود.

ابلاغ واقعی چیست؟ چگونه ابلاغ واقعی صورت می گیرد؟

ابلاغ در صورتی واقعی است که برگ‌های موضوع ابلاغ طبق تشریفات قانونی به شخص مخاطب یا به شخصی که صلاحیت دریافت اوراق را دارد (در مورد اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها) یا وکیل قانونی آن‌ها تحویل داده شده و رسید دریافت گردد.

ادامه مطلب در:     ابلاغیه چیست و ابلاغ قضایی چگونه صورت می گیرد؟


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 31
نویسنده : زینالی

” و من غش اخاه مسلم نزع الله عنه برکه رزقه و افسد علیه معیشه وکله الی نفسه”

هرکس با برادر مسلمانش غش و خیانت کند، خداون برکت را از زندگی او بر میدارد و اورا تباه میسازد و او را به خودش واگذار میکند.

طبق قانون حمایت از خانواده کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات، منفرداً یا مشترکاً مسؤول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف در معاملات هستند اگر موضوع معامله کلی باشد در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین  شده، مشتری حق دارد صرفاً عوض سالم را مطالبه کند و  فروشنده باید آن را تأمین کند و اگر موضوع معامله جزئی (عین معین) باشد مشتری می تواند معامله را فسخ کند یا ارش کالای معیوب و سالم را مطالبه کند و فروشنده موظف است پرداخت کند. در صورت فسخ معامله از سوی مشتری پرداخت خسارت از سوی عرضه کننده منتفی است.چنانچه خسارات وارده ناشی از عیب یا عدم کیفیت باشد و عرضه  کنندگان به آن آگاهی داشته باشند، علاوه بر جبران خسارت به مجازات مقرر در این قانون محکوم خواهند شد.

غش و فریب در معامله

غش و انوع آن

غش با فتح به معنای فریفتن و دچار اشتباه انداختن طرف مقابل است. غش، نشان دادن چیزی ورای واقعیت امر می باشد یا موردی است که عیب جنس پنهان میگردد و بیان نمیشود.غش انواع مختلف دارد. غش در معامله و غش در نکاح.

الف) غش در معامله

  • مورد معامله را جوری نشان داد که باعث فریب شخص خریدار گردد به گونه ای که اگر عمل حیله گرانه فروشنده نبود خریدار راضی به خرید آن مال نمیشد. مانند اینکه مغازه داری برای مخفی نمودن عیب کالا خود با نور پردازی زیاد آنرا پنهان کند.
  • غش در معامله با سکوت کردن و ترک فعل: به این صورت که عیب مال یا دستکاری آن مال را که باعث کاهش قیمت آن می شود را ابراز نکند.مانند ماشینی که در اثر تصادف شکل ظاهریش عوض شده است و توسط صافکار دوباره به حالت عادی برگشته است اما خریدار از این موضوع اگاهی نداشته است ومال به عنوان ماشین سالم به وی فروخته شده است.
  • ادامه مطلب در:    غش و فریب در معامله

تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 30
نویسنده : زینالی

 شرکت های تجاری و انواع آن

در یک تقسیم بندی کلی شرکت های تجاری را می توان به شرکت های سرمایه و شرکت های اشخاص تقسیم نمود.

شرکت های سرمایه

به شرکت هایی می گویند که در آن ها، شخصیت شرکاء، اهمیتی ندارد و به همین دلیل، سهام شرکاء به راحتی و بدون نیاز به موافقت سایر شرکاء  قابل نقل و انتقال می باشد. مانند شرکت سهامی عام، سهامی خاص و مختلط سهامی.

شرکت های اشخاص

 به شرکت هایی می گویند که در آن شخصیت شرکاء، دارای اهمیت است به همین دلیل انتقال سهم به اشخاص ثالث در این شرکت ها، نیازمند جلب رضایت سایر شرکاء می باشد مانند شرکت های نسبی، مختلط غیر سهامی، با مسؤولیت محدود و تعاونی.

انواع شرکت

تعریف شرکت سهامی مطابق قانون

مطابق ماده ۲۱ قانون تجارت، شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسؤولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست .شرکت سهامی، چه موضوع آن تجاری باشد و چه غیر تجاری، شرکت تجاری محسوب و از مقررات آن پیروی می کند. این شرکت ها بر حسب تعداد اعضا و نحوه پذیره نویسی، به شرکت سهامی عام و خاص، تقسیم می شوند.

 شرکت سهامی عام (Public company)

شرکت سهامی عام غالبا برای پروژه های سنگین دولتی و حکومتی از قبیل صنایع و معادن و بانک و …و با مشارکت حد اقل ۵ نفر تشکیل می شود .سرمایه این شرکت هابه سهام تقسیم می شود و علاوه بر اینکه از طریق مؤسسین تأمین می شود، بخشی از آن رامی توان از طریق پذیره نویسی و جذب سرمایه های مردم نیز تأمین کرد .

ادامه مطلب در:   بررسی شرکت های تجاری به صورت خیلی دقیق


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 38
نویسنده : زینالی

معایب ازدواج مجدد

ازدواج مجدد همسر بدون اجازه نقض وفاداری تلقی و می‌تواند آسیب‌ زننده به نهاد خانواده باشد. وقتی صحبت از نهاد خانواده می‌کنیم منظور ما همسر اول نیست، بلکه بیشترین آسیب در این مورد به فرزندان وارد می‌شود که باید فشار روانی حاصل از شکل گیری خانواده جدیدی را متحمل گردند و از سوی دیگر این نکته وجود دارد که همسر ازدواج دوم نیز دچار این توهم گردد که زندگیش به سرنوشت همسر اول دچار خواهد شد.

ازدواج مجدد

ازدواج مجدد در اسلام

در فقه امامیه که مبنای قانون‌گذار ما می‌باشد امروزه نظراتی جدید می‌بینیم که با رعایت حقوق بشر و استحکام نهاد خانواده سازگاری بیشتری دارد. به طور نمونه در مورد مبنای اجازه ازدواج مجدد نظر آیت‌الله بجنوردی جالب توجه است که معتقدند: «تعدد زوجات یك بحث طولانی دارد. اساس مدركش عمدتاً در قرآن آیه‌ای است كه مخاطبان خاصی دارد؛ یعنی كسانی كه سرپرستی ایتام را دارند. آیه این است: «وَ إنْ خِفْتُمْ ألّا تُقسِطُوا فِی الیتامی فانكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِن النِّساءِ مَثّنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإنْ خِفْتُمْ اَلا تَعْدِلُوا فَواحِدَه اَوْ مَا مَلَكَتْ أیمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنَی ألَّا تَعُولُوا». می‌گوید مبادا اموال آن‌ها با اموال شما مخلوط گردد، این گناه بزرگی است. بعد بلافاصله می‌گوید اگر خوف داشتید كه نتوانید عدالت را در حفظ اموال یتیمان رعایت كنید آن‌وقت می‌توانید دو تا یا سه تا یا چهار تا زن بگیرید. آیه در این مورد ساكت است كه مادر این‌ها را بگیرد یا خودشان را. اما در آیه دارد «وان خفتم ان لاتعدلوا» اگر خوف داشتید كه نمی‌توانید عدالت را رعایت كنید، یكی بیشتر نمی‌توانید بگیرید. 

ادامه مطلب در:   بررسی ابعاد ازدواج مجدد در قانون و اسلام


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 48
نویسنده : زینالی

تاریخچه بیمه

از دیرباز تمامی ملل و اقوام گوناگون در نوع خود تلاش به حفاظت از اموال و سرمایه خود کرده اند. جواهرات و وسایل ارزشمند خود را برای روز مبادا نگه داری می کردند. و گاهی وسایل با ارزش خود را به پرستشگاه ها می سپردند که این روش در بین بابلی ها و سومری ها باب بوده است. اما پس انداز کردن راه امن و مناسبی نبود. زیرا گاهی یورشگران دست به تاراج و غارت پرستشگاه ها می زدند.بازرگانان چینی برای به حداقل رساندن ضرر و زیان بارهای خود را در چند کشتی تقسیم بندی می کردند و فکر می کردند اگر روزی کشتی غرق شود یا احتمال دزدی وجود داشته باشد، خسارت وارده  بسیار کمتر است. اما شواهد نشان دهنده آن است که بابلی ها در امر بانکداری متقدم بودند و شیوه های بهتری برای بیمه بازرگانان پیدا کرده بودند که در استوانه قانون حمورایی نیز آمده است: اگر بازرگان بابلی برای خرید کالا یا کشتی از بانک داران بابلی وام می گرفتند ودر دزدی یا هر اتفاق دیگری سرمایه خود را از دست می دادند، بازرگان چیزی پرداخت نمی کرد.

زیرا بهره ی بالا که گاهاً بیشتر از ۲۵ درصد بود حق بیمه ای بود که بازرگانان بابلی می پرداختند. کهن ترین سند بیمه های دریایی را مربوط به فینیقی ها می دانند. آنان از بابلی ها روش بیمه را آموختند و سپس یونانی ها و رومی ها و بعد ایتالیایی ها از فینیقی ها آموختند که در سده ی قرون وسطی به این گونه بیمه روی آورند، و بند های لمباردی، ونیز، جنوآ از مرکز های اصلی بیمه در اروپا شد. ایتالیایی ها بنیان گذار مهمترین بیمه دریایی به نام  لویدز شدند. در آغاز قرن هفدهم میلادی کشتی داران و انگلیسی ها در کافه ای به نام لویدز در بارانداز لندن جمع شدند و عهد کردند تا در سود و زیان سفرها با یکدیگر شریک باشند. زیان برخی از افراد ناخواسته به دلیل بار اضافه از بقیه بیشتر بود در این بیمه آنان باید سهم بیشتری را می پرداختند.

چگونه سوابق بیمه خود را در آوریم؟

من جمله بیمه هایی که در دوران باستان به ویژه سرزمین های اسلامی رواج داشته بیمه بهداشت است. در این دوران بیمارستان های پیشرفته ای بنا شده بود که اغلب حقوق کارکنان از موقوفه پرداخت می شد. بیمارستان هایی در  شهرهای مختلفی خاصه در : سیستان، اصفهان، نیشابور، فسطاط، دمشق، فاس وجود داشت.

بیمه های نوین در جهان

بازرگانان تصمیم گرفتند جز بیمه برای کشتی ها به بیمه گذاری برای آتش سوزی بپردازند. به همین جهت اولین بیمه آتش سوزی پس از آتش سوزی عظیمی لندن روی داد و قریب به ۳۰هزار خانه را ویران کرد و ۱۰۰ هزار نفر آواره شدند .در سال ۱۶۶۷ میلادی تاسیس شد. سپس در سال ۱۷۳۵ بیمه آمریکایی با مشارکت فروشگاه داران با هدف حمایت از یکدیگر در مواجه با آتش سوزی شکل گرفت. بعد از آن بنجامیین فرانکلین در فیلادلفیا، شرکت بیمه آتش سوزی بنیان گذاری کرد که به صورت بیمه آمریکا شمالی باقی ماند هم اکنون نیز در حال فعالیت است.در بین سال های ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ بیمه اجتمایی در آلمان اجرا شد که اصلی ترین دلیل آن پیامد های جنگ جهانی دوم بود و باعث بی اثر شدن حضور سوسیالیست ها می شد. شامل: بیمه ناشی از حوادث کار، بیمه بیکاری.

ادامه مطلب در:   چگونه سوابق بیمه خود را در آوریم؟


تاریخ : پنج شنبه 5 دی 1398
بازدید : 42
نویسنده : زینالی

اقسام نفقه

  1. نفقه زوجه: مسکن، خوراک و پوشاک و اثاث البیت متناسب و متعارف با وضعیت زن
  2. نفقه اقارب: نفقه بستگان نسبی نه سببی و نه رضاعی(محرمیت از طریق رضاع یا همان شیر دادن)
  • الف) فزندان، نوه ها، نتیجه ها، نبیره ها
  • ب) پدر بزرگ،مادر بزرگ، اجداد

محاسبه نفقه

تفاوت نفقه اقارب و نفقه زوجه

  • نفقه اقارب شامل تمام خویشاوندان خط عمودی اعم از صعودی و نزولی به هر تعداد می شود ولی نفقه ی زوجه به زنی تعلق میگیرد که در عقد دائم شوهر باشد
  • اقارب می توانند فقط برای دریافت نفقه حال خود درخواست بدهند و نفقه گذشته آنها قابل مطالبه نمی باشد اما نفقه حال وآینده زوجه قابل مطالبه است
  • در نفقه اقارب فقط خویشان خط عمودی مستحق نفقه هستند(افرادی که بین انها رابطه ولادت وجود دارد و سایرین مثل خواهر و برادر از شمول گرفتن هزینه خارج اند هرچند ارث ببرند.ولی زوجه هم ارث دارد هم نفقه
  • نفقه اقارب منوط به توانایی و دارایی شخص پرداخت کننده و عدم دارایی دریافت کننده می باشد در صورتی که نفقه زوجه حتی در صورت وضعیت مالی مناسب به او تعلق خواهد گرفت.
  • اقارب متقابلا ملزم به انفاق نسبت به یکدیگرند اما در نفقه زوجه، این رابطه یک طرفه می باشد.
  • در صورت عدم تکافوی دارایی زوج و داشتن اقارب نیاز مند، نفقه زوجه بر اقارب او ارجحیت دارد.

ادامه مطلب در:   مقدار دقیق نفقه و ریزه کاری های آن



:: برچسب‌ها: نفقه ,
تاریخ : سه شنبه 3 دی 1398
بازدید : 53
نویسنده : زینالی

چک یک برگه دارای تاریخ و ارزش مالی است که به طور معمول برای پرداخت و خرید در زمان آینده استفاده می­شود. صاحب چک پس ازنوشتن مبلغ مورد نظر و تاریخ نقد و وصول چک آن را امضا می­کند. سپس در تاریخ سررسید فردی که چک برای او نوشته شده باشد به بانک مراجعه می­کند و مقدار وجه ذکر شده را ازحساب فرد صادر کننده دریافت می­کند.

چطور دسته چک بگیرم

انواع چک

چک انواع مختلفی دارد. چک تایید شده، چک تضمین شده، چک بین بانکی(رمزدار) و در نهایت چک مسافرتی و چک بانکی عادی

رایج ­ترین نوع چک در میان افراد است که مالک چک ازحساب شخصی خود چکی را در وجه حامل شخص گیرنده صادر می­کند و برای نقد کردن آن باید به یکی از شعبه­ تضمین و پشتوانه این چک تنها فرد صادر کننده است و اگر موجودی حساب مالک چک کافی نباشد قادر به نقد کردن آن نخواهید بود.

چک تایید شده

این نوع چک نسبت به چک عادی ازضمانت بیشتری برخوردار است. زیرا بانک تایید کننده­ی این است که فرد مالک و صادر کننده به این میزان در حساب وجودی دارد و سپس بانک در تایید این مطلب، وجه حساب مالک را مسدود می­کند و آن را به کسی که چک در وجه او است می­پردازد.

ادامه مطلب در:   چطور دسته چک بگیرم؟ شرایط و نحوه ان



:: برچسب‌ها: دسته چک , سفته , وکیل , دادگستری ,
تاریخ : سه شنبه 3 دی 1398
بازدید : 35
نویسنده : زینالی

۱-فرق سرقفلی و حق کسب و پیشه چیست؟

  • ایجاد حق کسب، پیشه و تجارت پس از عقد اجاره، قهری و بر مبنای اراده قانونگذار است، ولی حق سرقفلی قراردادی و ناشی از اراده اشخاص است.
  • حق کسب و پیشه وجودش نیاز به گذشت زمان دارد، در حالیکه حق سرقفلی وجودش در ابتدای عقد اجاره محقق گردیده و نیازی به گذر زمان ندارد.
  • فقها حق کسب و پیشه را دارای مشروعیت نمی دانند، اما حق سرقفلی را پذیرفته اند.
  • حق کسب و پیشه با خوشنامی و جذب مشتری و عدم ارتکاب تخلف از شروط قانونی ایجاد می شود ولی حق سرقفلی ارتباطی به عوامل فوق ندارد.
  • حق کسب و پیشه ممکن است زایل شود، اما سرقفلی با هیچ تخلفی از بین نمی رود، مگر شرط ضمن عقد به صورت وجه التزام باشد.
  • انتقال حق کسب و پیشه ممکن نیست مگر با اجازه مالک ولی انتقال حق سرقفلی مجازاست و نیازی به اجازه مالک ندارد مگر اینکه تصریح شود.
  • انتقال حق کسب و پیشه صرفاً با سند رسمی ممکن است، در حالیکه انتقال سرقفلی با سند عادی نیز امکان پذیر است.
  • حق کسب و پیشه حقی است امری و توافق برخلاف مقررات آن ممکن نیست، اما مقررات مربوط به حق سرقفلی، تکمیلی بوده و توافق برخلاف مقررات آن ممکن است. موقع شک در وجود حق کسب و پیشه، به لحاظ آمره بودن، اصل بر عدم است منتها در حق سرقفلی، اصل بر جریان آن است.

15نکته که وکیل سرقفلی و ملکی باید بداند

۲-قانون حاکم بر دعاوی املاک دارای حق کسب و سرقفلی کدامند؟

قانون اصلی حاکم بر اجاره، قانون مدنی است و قانون روابط موجر و مستاجر ۵۶ تنها در اجاره محل کسب و پیشه حاکم است و قانون روابط موجر و مستاجر۷۶ نیز که آخرین قانون در این زمینه است اجاره ها را به دو دسته تقسیم کرده است: اجاره های قبل از لازم الاجرا شدن این قانون که تابع قوانین سابق است و اجاره هایی که از این پس واقع شده اند که تابع قانون جدید است. اگر اجاره ای که در حکومت قانون ۵۶ یا ۶۲ است پی در پی و بی وقفه تمدید شود تا از سال ۷۶ عبور کند این اجاره همچنان تابع قوانین سابق خود خواهد بود و مشمول قانون۷۶ نخواهد شد

۳-برای طرح دعوای تخلیه باید به کدام دادگاه برویم؟

هرچند دعاوی مربوط به تخلیه طبق قانون شورای حل اختلاف در صلاحیت این مرجع است اما به علت این که این نوع تخلیه مرتبط با ملک، حق کسب و پیشه است مرجع رسیدگی آن دادگاه محل وقوع ملک خواهد بود.

ادامه مطلب در:   ۱۵نکته که وکیل سرقفلی و ملکی باید بداند


تاریخ : دو شنبه 2 دی 1398
بازدید : 46
نویسنده : زینالی

در تعریف عقد هبه وقتی شخصی مالی از دارایی خود به دارایی شخص دیگری بدون اینکه چیزی دریافت کند بصورت رایگان و مجانی انتقال می دهد بدون اینکه بدهی به او داشته باشد یا بخواهد وفای به عهد کند هبه اتفاق می افتد.

دانستنی های به روز هبه

قوانین مربوط به هبه

  • ماده ۷۹۵: هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک میکند تملیک‌ کننده واهب طرف دیگر را متهب، مالی را‌که مورد هبه است عین موهوبه می گویند.
  • ماده ۷۹۶: واهب باید برای معامله و تصرف در مال خود اهلیت داشته باشد.
  • ماده ۷۹۷: واهب باید مالک مالی باشد که هبه می‌کند.
  • ماده ۷۹۸: هبه واقع نمیشود مگر با قبول و قبض متهب اعم از اینکه مباشر قبض، خود متهب باشد یا وکیل او و قبض بدون اذن واهب اثری ‌ندارد.
  • ماده ۷۹۹: در هبه به صغیر یا مجنون یا سفیه قبض ولی معتبر است.
  • ماده ۸۰۰: در صورتی که عین موهوبه در ید متهب باشد محتاج به قبض نیست.
  • ماده ۸۰۱: هبه ممکن است معوض باشد و بنابراین واهب میتواند شرط کند که متهب، مالی را به او هبه کند یا عمل مشروعی را مجاناً بجا آورد
  • ماده ۸۰۲: اگر قبل از قبض، واهب یا متهب فوت کند هبه باطل میشود
  • ماده ۸۰۳: بعد از قبض نیز واهب میتواند با بقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل:
  • ادامه مطلب در:     دانستنی های به روز هبه


:: برچسب‌ها: هبه , وکیل , قانون , حقوق ,
تاریخ : یک شنبه 1 دی 1398
بازدید : 47
نویسنده : زینالی

هر علمی یک سری اصطلاحات تخصصی دارد که بدون درک آن نمیتوان فهم درستی از مطالب بدست آورد.از آنجایی که علم حقوق بسیار با فقه سر کار دارد،بعضا اصطلاحات فقهی-عربی دشواری دارد که باید تعریف بشوند. اصطلاحات حقوقی قابل احصا نیستند و نمی توان به طور دقیق گفت که علم حقوق چقدر اصطلاح دارد. قواعدحقوقی محدودترند و معمولا ۱۱۰ عدد میباشد که شامل مباحث حقوقی کیفری و مباحث عمومی هستند که در مطلب زیر سعی بر آن شده است که اهم قواعد و اصطلاحات حقوقی گنجانده گردد. در کتاب مقدمه علم حقوق در تعریف قاعده حقوقی آورده شده است: قاعده ی حقوقی قاعده ای الزام آور است که به منظور ایجاد نظم و استقرار عدالت بر زندگی اجتماعی انسان حکومت می کند.

اصطلاحات حقوقی پرکاربرد

 

اصطلاحات حقوقی پرکاربرد

خیار: 

تسلط بر از بین بردن اثر حاصل از عقد را گویند. خیار ممکن است ناشی از توافق و تراضی طرفین باشد مانند خیار شرط در عقد بیع که به موجب آن شرط می شود که در مدت معینی برای خریدار یا فروشنده یا هر دو یا نفر سومی اختیار فسخ معامله باشد و یا ممکن است خیار ناشی از حکم قانون باشد مانند خیار مجلس که به موجب آن مادام که مجلس عقد به هم نخورده طرفین حق بر هم زدن معامله رادارند.

ادامه مطلب در:   اصطلاحات و قواعد حقوقی ای که باید بدانیم



:: برچسب‌ها: قواعد حقوقی , وکیل , دادگستری ,
تاریخ : یک شنبه 1 دی 1398
بازدید : 62
نویسنده : زینالی

در بسیاری موارد پیش می آید که اطلاعات موجود در شناسنامه، مطلوب اشخاص نیست و به دلایل مختلفی تمایل دارند که محتویات شناسنامه خود را تغییر دهند. برای مثال گاهی افراد از نام، نام خانوادگی و یا پسوند فامیلی خود ناراضی اند، گاهی مدعی هستند که سن شناسنامه ای آن ها مطابق با سن واقعی شان نمی باشد و نیاز به اصلاحات دارد، برخی افراد قصد دارند نام همسر سابق خود را از شناسنامه شان حذف کنند وموارد دیگر.

شناسنامه

انجام اینگونه تغییرات از لحاظ قانونی نیاز به وجود شرایطی دارد که در صورت حصول آن ها، متقاضی اصلاحات می تواند درخواست تغییرات را از سازمان ثبت اسناد کشور تقاضا نماید.
در ادامه، به تفکیک، پس از نام بردن رایج ترین تغییرات مورد تقاضا در شناسنامه، شرایط لازم برای هرکدام از آنها، مدارک مورد نیاز و مراحل لازم را بررسی می نماییم.

ادامه مطلب در:  ریزترین نکات اصلاح و تغییر شناسنامه



:: برچسب‌ها: شناسنامه , صدور شناسنامه , وکیل ,
تاریخ : یک شنبه 1 دی 1398
بازدید : 32
نویسنده : زینالی

شناسنامه چیست؟

در لغت معنای لغوی شناسنامه، ورقه یا کتابچه ای است که در آن نام و نام خانوادگی و نام پدر و دیگر خصوصیات شخص ثبت می شود و توسط اداره ثبت احوال صادر می شود. طبق قانون ایران تعریف سند رسمی را اگر ببینید متوجه می شوید شناسنامه یک سند رسمی است. سندی رسمی که مامور ثبت احوال آن را مطابق مقررات قانونی تنظیم می نماید. در حین تولد باید برای کودک اوراق هویتی صادر شود که اولین ورقه هویتی نیز شناسنامه است.  مهمترین اوصاف احوال شخصیه در شناسنامه مندرج است. در واقع شناسنامه شما ورقه هویتی شما و بیان کننده اوصاف و خصوصیات شما درباب احوال شخصیه تان می باشد.

شناسنامه

شناسنامه هوشمند

باتوجه به پیشرفت علم و پیشرفتهای تکنولوژیک، مکانیزه کردن بسیاری امور مورد توجه قرار گرفته است یکی از این موارد صدور اوراق هویتی هوشمند است که در ایران کارت ملی هوشمند متداول شده است و برای اکثر افراد صادر شده است منتها درباب شناسنامه هوشمند همچنان تلاشها ادامه دارد. معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال نیز اخیرا اعلام نموده که افراد باید برای دریافت شناسنامه هوشمند مراجعه نمایند منتها این امر اجباری نشده است. استفاده از شناسنامه هوشمند نیز مزایای خاص خود را دارد و بهتر است دریافت شناسنامه هوشمند اجباری گردد. در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی این امر پیگیری شده است.

ادامه مطلب در:  شناسنامه در حقوق ایران



:: برچسب‌ها: شناسنامه , صدور شناسنامه , وکیل ,

به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفتر وکالت (بنیاد بین المللی حقوقی سنا) و آدرس lawsena.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 273
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com