عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 31 ارديبهشت 1399
بازدید : 113
نویسنده : زینالی

در تعریف حضانت می توان گفت حق و تکلیفی است که مقنن برای نگهداری از فرزندان به والدین داده است. قانونگذار در ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی آورده است که نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است و طبق ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی هیچ یک از ابوین حق ندارد در مدتی که حضانت طفل بر عهده آنهاست از نگهداری او امتناع کند. در صورتی که والدین از نگهداری طفل سرباز زند دادگاه می تواند آنها را الزام به نگهداری از فرزند کند و در صورتی که این الزام موثر نباشد یا بیم فساد و تباهی طفل برود شرایط حضانت فرزند را به خرج پدر و در صورت فوت وی یا عدم تمکن به خرج مادر مهیا می کند.

 

 


تاریخ : سه شنبه 30 ارديبهشت 1399
بازدید : 120
نویسنده : زینالی
دعوای کیفری تصرف عدوانی
از مهم‫ترین وجوه تمایز دعوای کیفری تصرف عدوانی نسبت به دعوای حقوقی این است که طرح شکایت کیفری منوط بر احراز مالکیت شاکی است،

تاریخ : دو شنبه 29 ارديبهشت 1399
بازدید : 73
نویسنده : زینالی

 بهاهمانطور که گفته شد اعتبار قضیه محکوم بها یا همان اعتبار محکوم به، نسبت به احکام قطعی جریان دارد قطعیت یک حکم را مرجع رسیدگی کننده به اعتراض محکوم علیه تعیین می‌نماید و نظر دادگاه صادرکننده حکم حتی اگر زمان حکم تصریح نموده باشد که حکم مورد نظر قطعی است و یا قطعی نیست اعتباری ندارد. بنابراین اگر دادگاهی حکم صادره خود را قابل تجدیدنظر بداند و این موضوع را در انتهای رای تصریح کند ولی دادگاه تجدید نظر آن را  قطعی بداند، مطابق با نظر دادگاه تجدیدنظر چنین حکمی قطعی می باشد.

 


تاریخ : یک شنبه 28 ارديبهشت 1399
بازدید : 67
نویسنده : زینالی
مفهوم فرزند خواندگی
هر زن و شوهر مقیم ایران در صورت توافق با یکدیگر می توانند سرپرستی طفلی صغیر را بر عهده بگیرند؛ مشروط بر آنکه منافع مادی و معنوی طفل را تامین کنند
شرایط زوجین برای فرزندخواندگی
پنج سال تمام از تاریخ ازدواج آن ها گذشته و آن ها در این مدت صاحب فرزندی نشده باشند.
سن یکی از آن ها حداقل ۳۰ سال تمام باشد.
. زوجین سابقه محکومیت کیفری موثر نداشته باشند.


تاریخ : شنبه 27 ارديبهشت 1399
بازدید : 56
نویسنده : زینالی

تفاوت کفالت مطلق و موقت چیست؟

عقد کفالت یکی از عقود معین است که نوعی تعهد به نفع ثالث است و برای احضار شخص ثالثی این عقد، منعقد می شود.  تعهد فرد به احضار مکفول عنه (شخصی که باید حاضر کند) در واقع تعهد به نتیجه است. طبق ماده ۷۳۴ قانون مدنی؛ کفالت عقدی است که به موجب آن احد طرفین در مقابل طرف دیگر احضار شخص ثالثی را تعهد می کند.

 

 


تاریخ : پنج شنبه 25 ارديبهشت 1399
بازدید : 49
نویسنده : زینالی

خلع ید به لحاظ حقوقی، نام دعوایی است که مالک یک مال غیرمنقول (خانه، مغازه، زمین) به طرفیت متصرف غیرقانونی مال خود اقامه می‌کند و از دادگاه (امروزه شورای حل اختلاف) می‌خواهد به روند تصرف غیرمجاز متصرف پایان بخشیده و ملک وی را از تصرف او خارج کرده و تحویل او بدهند.

 


تاریخ : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1399
بازدید : 48
نویسنده : زینالی

تعریف خیار حیوان و نکته های آن

ماده ۳۹۸ قانون مدنی در خصوص خیار حیوان مقرر می دارد: “اگر مبیع، حیوان باشد مشتری تا سه روز از این عقد اختیار فسخ معامله را دارد”ایکون خیار حیوان

خیارحیوان، اختیاری برای فسخ معامله است که در صورتی محقق می‌گردد که مبیع، یعنی مورد معامله، حیوان باشد که در این صورت کسی که صاحب حیوان شده است می‌تواند تا سه روز از تاریخ عقد، معامله را فسخ نماید. خیارحیوان در فرضی محقق می گردد که مورد معامله از نوع عین معین باشد یعنی حیوانی به صورت مشخص و معین مورد معامله قرار گیرد بنابراین در صورتی که حیوان به صورت کلی فروخته می شود خیارحیوان وجود نخواهد داشت.

 



:: برچسب‌ها: وکیل , دادگستری , خیار , شب قدر , مطالب حقوقی طلاق , ازدواج , صیغه , عقد , نکاح , ,
تاریخ : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399
بازدید : 45
نویسنده : زینالی

مزاحمت‌های تلفنی به صور گوناگون صورت می‌گیرد؛

1.سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه.

2.فحاشی و حرفای رکیک نثار مخاطب کردن و گاه خبرهای کذب و غیر واقعی به مخاطب دادن و تهمت های ناروا زدن که ممکن است عواقب وخیمی دربر داشته باشد.

3.دادن خبرهای کذب و تکان دهنده که بعضا باعث شوک آنی یا سنکوپ شدن آرامش خانواده ها را بر هم مخی زند، غوغا برپا میکند و عزا و ماتم ایجاد می‌کند.

 


تاریخ : دو شنبه 22 ارديبهشت 1399
بازدید : 44
نویسنده : زینالی

دلائل طلاق عاطفی

طلاق عاطفی دلایل مختلفی دارد که تعدادی از مهمترین های آن را در این مطلب گنجانده ایم:

ناهماهنگی همسران باهم: از مهمترین عوامل طلاق عاطفی، ناهماهنگ بودن همسران است که دلایل مختلفی دارد. ناهماهنگی همسران گاه به قبل از ازدواج و انتخاب نادرست شریک زندگی مربوط و گاهی نیز به زمان پس از ازدواج و رابطه ی نادرست همسران باز می گردد.

 


تاریخ : یک شنبه 21 ارديبهشت 1399
بازدید : 38
نویسنده : زینالی

مطابق ماده‌ 1011 قانون مدنی:

 

غایب مفقودالاثر به كسی گفته میشود كه از غیبت او مدت نسبتاً زیادی گذشته باشد و از او به هیچ وجه خبری به دست نیاید.

غایب مفقود الاثر دارای وضع خاص حقوقی است که آثاری برای آن در قانون تعیین شده است.

 برای غایب مفقود الاثر چهار مرحله پیش بینی شده است:

الف) حفظ مال و اموال غایب مفقود الاثر قبل از تعیین امین

ب) تعیین امین برای اداره مال و اموال غایب مفقود الاثر

 


تاریخ : شنبه 20 ارديبهشت 1399
بازدید : 51
نویسنده : زینالی

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم گواهی پایان کار ساختمان، مدرکی است که بعد از پایان رسیدن فرایند ساخت و ساز با توجه به شناسنامه قبلی ملک صادر می شود و با صدور آن مشخص می شود که این ملک مورد تایید شهرداری و سایر سازمانهای ذیربط از جمله مسکن و شهرسازی، می باشد، اصول لازم و مقررات مربوطه فنی و مقررات شهرداری رعایت گردیده است و تمامی عوارض و مالیات های مربوط به آن پرداخت شده است. شهرداری مأموران و کارشناسان فنی دارد تا به امر بازدید ساختمان بپردازند و احراز نمایند که ساختمان ساخته شده مطابق با نقشه تصویب شده احداث شده است و اینکه مقررات قانونی مربوط به ساختمان سازی رعایت گردیده است و بعد از بررسی و تایید این ماموران و کارشناسان است که گواهی پایان کار به سازنده یا مالک تحویل داده میشود.

اخذ گواهی پایان کار

چرا می‌گوییم اخذ گواهی پایان کار مهم است؟

گرفتن پایان کار در پایان عملیات احداث ساختمان الزامی می باشد با اخذ این گواهی است که شخص اختیاراتی را در خصوص ساختمان ساخته شده کسب می نماید در این قسمت بیان می‌کنیم که چرا الزاماً باید این گواهی اخذ گردد.

 


تاریخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1399
بازدید : 40
نویسنده : زینالی

هرچند برگزاری به موقع آزمون‌های سراسری برایمان مهم است، اما سلامتی فرزندانمان قطعا مهم‌تراست. لذا تلاش می‌کنیم با رعایت اصول و به دور از غوغاسالاری سودجویان، بهترین تاریخ ممکن از لحاظ رعایت سطح ایمنی برای حفاظت از داوطلبان را اعلام کنیم. خداوند نگهدار عزیزان برومندمان باد.

وزیر بهداشت چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه نیز در مصاحبه‌ای گفته بود: بسیاری در مورد برگزاری کنکور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سوال داشتند اما امروز و فردا با همکارانمان برآورد می‌کنیم که در درست‌ترین زمان که کمترین آسیب را به فرزندان ایران وارد کند، برگزار کنیم. گرچه ممکن است تاخیر در برگزاری کنکور، باعث ایجاد اضطراب شود اما تاخیر را اگر به قیمت تامین سلامتی آیندگان کشور باشد را با جان و دل می‌پذیریم.

گفتنی‌ست تاریخ آزمون دکتری ۹۹ روز ۹ خرداد و تاریخ آزمون کارشناسی‌ارشد ۲۲ و ۲۳ خرداد تعیین شده است.

به نظر می‌رسد ستاد مبارزه با کرونا در هفته جاری درباره زمان آزمون‌های سراسری تصمیم‌گیری کند.

 


تاریخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1399
بازدید : 22
نویسنده : زینالی

پیرو انتشار جداول حاوی برنامه زمانی و تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمونهای سراسری این سازمان در تاریخ های ۹۸/۰۷/۲۳ و ۹۸/۱۲/۲۵ به اطلاع کلیه متقاضیان آزمونهای سراسری سال ۱۳۹۹ می‌رساند به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبان عزیز، و همچنین براساس جلسه مورخ ۹۹/۰۲/۱۴ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، تاریخ برگزاری آزمونهای سراسری سال ۱۳۹۹ این سازمان به شرح جدول زیر مورد تصویب قرار گرفت.

لذا داوطلبان لازم است با توجه به تاریخ های اعلام شده و همچنین مندرجات اطلاعیه‌هایی که متعاقباً برای هر آزمون از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر می‌گردد اقدام لازم را بعمل آورند.

 


تاریخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1399
بازدید : 32
نویسنده : زینالی

برای تخریب ملک کجا بریم؟

تخریب به عملیاتی گفته میشود که در جریان آن یک خانه کلنگی و فرسوده با استفاده از روشهای مدرن یا دستی خراب میگردد و آوار حاصل از آن به محیطی دیگر منتقل گردیده و سرانجام آن خانه محبای ساخت جدید میگردد

تخریب ساختمان مانند نوسازی آن دارای مراحلی است و مالک برای این منظور باید مراحل مورد نیاز را طی نماید و در صورتی که از انجام این امر خودداری کند مرتکب تخلف قانونی شده و باید جریمه بپردازد.

تخریب ساختمان

اولین مرحله برای تخریب ساختمان اخذ مجوز از شهرداری میباشد. هیچ کس بدون داشتن پروانه نمی تواند اقدام به تخریب و نوسازی کند. شهرداری ها و برخی از مراجع کنترل ساختمان موظف به متوقف کردن ساخت و ساز ساختمان هایی هستند که پروانه لازم را اخذ نموده اند. برای اخذ مجوز یا پروانه تخریب شخص باید به همراه مدارک مورد نیاز به این منظور به شهرداری مراجعه نموده و درخواست تخریب را تقدیم این مرجع نماید. البته لازم به ذکر است که امروزه صدور مجوز تخریب به صورت الکترونیکی نیز انجام می پذیرد و افراد می توانند از خانه خود نیز درخواست صدور این مجوز را ارسال نمایند. اخذ مجوز تخریب و نوسازی به منظور ساخت و ساز قانونی، برای گرفتن تسهیلات و وام، به جهت بیمه شدن عوامل مشترک در ساخت و ساز اعم از نیروهای انسانی و ابزارآلاتی که در این عملیات دخیل می باشند و کنترل هزینه های اضافی با استفاده از محاسبات مهندسی و تجارب مهندس مشاور میباشد. مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه تخریب و نوسازی عبارت است از:

 

ادامه مطلب در : https://vakiltop.com/blog/destruction-of-property/


تاریخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1399
بازدید : 26
نویسنده : زینالی

اقدامات ضروری که پس از تجاوز 

اقدامات ضروری که پس از تجاوز باید انجام دهید


 

 

یکی از جرایمی که امروزه در سطح جامعه ارتکاب میابد تجاوز جنسی است. این جرم زمانی رخ میدهد که با فردی که راضی نیست رفتار جنسی انجام گردد. طبق آمار و ارقام ۹۰ درصد از قربانیان تجاوز جنسی خانم ها هستند ولی این جرم اختصاص به قربانیان خانم ندارد، بلکه کودکان و مردان نیز گاهی مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند. شخص مرتکب ممکن است بنا به دلایل متفاوتی اقدام به جرم کرده باشد مثلا ممکن است به دلیل خصومت یا انحراف جنسی و یا مستی و … اقدام به ارتکاب این جرم کرده باشد.

تجاوز جنسی یکی از دردناک ترین آسیب هایی است که ممکن است فرد در طول زندگی خود تجربه کند که علاوه بر صدمه جسمی که به وی وارد گردیده ممکن است او دچار صدمات روحی فراوانی نیز گردد. قربانیان تجاوزات جنسی معمولاً به دلایلی که مهمترین آن ترس از خانواده و حفظ آبرو می باشد سعی در پنهان کردن این موضوع دارند ولی باید برای بهبود حال خود و جلو گیری از اقدامات مجدد شخص متجاوز با قربانی و یا اشخاص دیگر این موضوع مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد چرا که رسیدگی قضایی علاوه بر اينكه سبب مجازات مرتکب ميشود سبب پیشگبری از جرایم مشابه نیز خواهد بود. در این مطلب اقداماتی که شخص قربانی باید پس از مورد تجاوز قرار گرفتن انجام دهد معرفی نماییم.

انواع مختلف تجاوز

از منظر قانونی تجاوز جنسی در دو صورت محقق میگردد به عبارت دیگر دو نوع تجاوز جنسی وجود داد که نوع اول آن تجاوز اجباری است و منظور از آن ایجاد ارتباط جنسی با شخصی است که راضی به این امر نیست، نوع دوم تجاوز جنسی ایجاد رابطه با افراد کم سن و سال است یعنی افرادی که به سن قانونی نرسیده اند در این نوع تجاوز جنسی ممکن است رابطه ایجاد شده حتی با میل و رضایت شخص انجام شده باشد ولی چون سن وی از نظر قانونی به حد مجاز نرسیده مسئول عمل خود نبوده و اقدام طرف مقابل تجاوز جنسی محسوب می گردد.

بعد تجاوز چه باید کرد

بعد تجاوز چه باید کرد

شخص قربانی باید دو دسته از اقدامات را پس از مورد تجاوز قرار گرفتن انجام دهد دسته اول شامل اقدامات پزشکی می شود، این اقدامات برای جلوگیری و درمان آسیبهای جسمی است که ممکن است برای فرد ایجاد شده و یا ایجاد شود. دسته دوم از اقدامات لازم پس از مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن اقدامات قانونی می باشد.

همانطور که گفته شد در اکثر مواقع اشخاص سعی در پنهان نمودن این نوع جرایم دارند ولی اقدامات قانونی که به آنها اشاره خواهیم نمود برای طرح دعوا علیه متجاوز در محکمه و همچنین اعاده حیثیت و گرفتن غرامت از وی و یا از اداره قربانیان این جرایم لازم و ضروری است.


بیشتر بخوانید: خیانت در زندگی مشترک


اقدامات قانونی لازم در خصوص تجاوز جنسی

اولین اقدامی که شخص قربانی تجاوز و یا خانواده وی باید انجام دهند؛ تماس حاصل نمودن با پلیس برای صورتجلسه کردن وضعیت موجود می باشد. پلیس پس از حضور تمام مدارک و شواهد را صورتجلسه خواهد نمود حتی رفتارهای هیجانی لحظه های بعد از وقوع تجاوز نیز توسط پلیس در صورتجلسه قید می گردد که می تواند در اثبات جرم در دادگاه مورد توجه قرار گیرد.

در ۲۴ الی ۴۸ ساعت اولیه تجاوز جنسی باید شخص قربانی به پزشکی قانونی مراجعه نماید و در صورتی که شخص مراجعه به پزشکی قانونی را به بیش از این مدت به تاخیر بیندازد ممکن است آثار جرم از بین برود در فاصله وقوع تجاوز تا مراجعه به پزشکی قانونی لازم است شخص قربانی از انجام اقداماتی مانند حمام کردن یا مسواک زدن خودداری کرده و لباس هایی را که در زمان وقوع تجاوز بر تن داشته است در پلاستیک در بسته جهت ارائه به پزشکی قانونی نگهداری کند و تمام جزئیات به ویژه زمان و مکان وقوع جنایت را یادداشت کند. به این دلیل شخص باید از انجام این اقدامات خودداری کند چون با انجام دادن این اقدامات آثار جرم از بین خواهد رفت ولی اگر آثار تجاوز روی لباس یا ملحفه قربانی به جای مانده باشد تا سال های زیادی نیز می توان با استفاده از آن آثار که DNA از جمله آن است که شخص متجاوز را شناسایی نمود. لازم به ذکر است در پزشکی قانونی در صورتی که شخص فکر می کند داروی خواب آور یا مواد مخدر یا الکل به وی داده شده است، می‌تواند درخواست نماید تا پزشکی قانونی از طریق آزمایش خونی که از وی می گیرد این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده و در در گزارش خود قید نماید.

تجاوز جنسی

اقدام بعدی شخص طرح شکایت از متجاوز می باشد که معمولاً در دادسرای محل وقوع جرم مطرح می گردد این شکایت می تواند عناوین متفاوتی را داشته باشد که عنوان بستگی به نوع تجاوز دارد، مانند عنوان تجاوز به عنف یا… . در مراجع کیفری با توجه به اینکه زمان در جرائم تجاوزات جنسی نقش مهمی دارد تفاوتی بین رسیدگی به این جرایم و سایر جرایم وجود ندارد و به آنها به صورت ویژه رسیدگی نمی گردد بنابراین بهتر است که شخص در همان ابتدا برای اینکه نشانه های تجاوز از بین نرود درخواست دستور موقت کند تا با این اقدام خود سبب شود به پرونده وی زودتر رسیدگی گردد.

بر اساس ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری به جرایم منافی عفت بر خلاف سایر جرایم که ابتداً توسط دادسرا تعقیب صورت می‌گیرد و سپس پس از صدور قرار نهایی و کیفرخواست پرونده به دادگاه ارجاع می‌گردد، به صورت مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی خواهد گردید. بنابراین در پرونده های تجاوز جنسی دادسرا به امر تعقیب و تحقیق نمی پردازد و پس از مطرح شدن شکایت پرونده مستقیم به دادگاه ارجاع می گردد.

همچنین به استناد ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری در جرایم منافی عفت، هرگونه تعقیب و تحقیق ممنوع می باشد مگر اینکه پرونده دارای شاکی باشد و یا اینکه جرم در منظر عمومی واقع شده باشد یا به عنف و یا سازمان یافته باشد که در این موارد تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع و احوال مشهود توسط دادگاه انجام می گیرد. بنابراین به طور خلاصه باید گفت که در پرونده های منافی عفت از جمله پرونده های در خصوص تجاوزات جنسی پرونده به صورت مستقیم در دادگاه مطرح شده و در صورتی که شاکی داشته باشد تعقیب و تحقیق در محدوده شکایت توسط قاضی دادگاه انجام خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که پس از تقدیم شکایت با نامه قضایی که مقام قضایی صادر می کند شاکی می تواند به کلانتری مراجعه نموده و در صورت شناخت شخص متجاوز، به همراه مامور به محل زندگی او مراجعه کرده و از این طریق شکایت او به متجاوز ابلاغ گردد و در همان لحظه او را به همراه مامور به کلانتری آورد. این اقدام میتواند از فرار متهم جلوگیری کند.

پس از مطرح شدن پرونده در دادگاه، جلسه رسیدگی تشکیل خواهد شد. در جلسه رسیدگی شاکی باید ادله خود را ارائه دهد که ادله این جرم مانند سایر جرایم عبارتند از اقرار و شهادت و علم قاضی که معمولاً دو مورد اول در این جرم بی کاربرد هستند چرا که اقرار شخص متجاوز بر علیه خود امری بعید می باشد و همچنین به دلیل پنهانی بودن تجاوزات جنسی معمولاً شاهدی وجود ندارد تا به عنوان دلیلی بتوان از شهادت او استفاده نمود بنابراین تنها دلیل باقیمانده علم قاضی است. علم قاضی با توجه به مواردی مثل گزارش اولیه پلیس، نظریه پزشکی قانونی، اظهارات متهم در جلسه رسیدگی و عکس و مدارک الکترونیک از جمله تهدید قربانی از جانب متهم از طریق پیامک و… حاصل میگردد.

مجازات شخص متجاوز

مجازات شخص متجاوز

پس از پایان رسیدگی دادگاه اقدام به صدور حکم بر علیه شخص متجاوز خواهد نمود.

در قانون مجازات اسلامی جرمی به نام تجاوز جنسی مورد جرم انگاری قرار نگرفته است ولی جرمی به نام تجاوز و زنای به عنف پیش بینی گردیده که مجازات آن با توجه به وسیعتر شدن محدوده ی تعریف تجاوز جنسی طبق تبصره۲ ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، قابل تسری به تجاوزات جنسی نیز خواهد بود.


بیشتر بخوانید: نمونه شکوائیه زنای به عنف


به استناد ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی در صورتی که تجاوز صورت گرفته از موارد تجاوز به عنف و اکراه باشد مجازات شخص اعدام خواهد بود. همچنین در صورتی که فرد در حال بیهوشی و خواب یا مستی با قربانی تجاوز، زنا نماید رفتار او در حکم زنای به عنف بوده و موجب اعدام است

همچنین به موجب ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی در موارد زنای به عنف و در حکم آن در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش بکاره و مهرالمثل محکوم می‌شود و اگر زن باکره نباشد مرتکب باید علاوه بر مجازات مقرر مهرالمثل زن را بپردازد.

برای دیدن مطالب بیشتر به سایت وکیل تاپ مرتجعه فرمایید:https://vakiltop.com/blog

 


تاریخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1399
بازدید : 24
نویسنده : زینالی

انتشار اوراق قرضه ممكن نیست مگر وقتی كه كلیه سرمایه ثبت شده شركت تأدیه شده و دو سال تمام از تاریخ ثبت شركت گذشته و دو ‌ترازنامه آن به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد.

طبق ماده ۵۶ همان قانون؛ هرگاه انتشار اوراق قرضه در اساس نامه شركت پیش‌بینی نشده باشد مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام می‌تواند بنا به پیشنهاد هیئت‌مدیره انتشار اوراق قرضه را تصویب و شرایط آن را تعیین كند. اساس‌نامه و یا مجمع عمومی می‌تواند به هیئت‌مدیره شركت اجازه دهد كه طی مدتی كه ‌از دو سال تجاوز نكند یك یا چند بار به انتشار اوراق قرضه مبادرت نماید.

تبصره- در هر بار انتشار مبلغ اسمی اوراق قرضه و نیز قطعات اوراق قرضه (‌در صورت تجزیه) باید متساوی باشد.

استقراض در شرکت های سهامیانتشار اوراق قرضه باید در اساسنامه پیش‌بینی شده باشد اگر این موضوع در اساس نامه پیش بینی نشده باشد مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام می‌تواند انتشار آن را با پیشنهاد هیئت‌مدیره به انجام رساند. اجازه انتشار اوراق قرضه چه از طریق اساس نامه و چه از طریق مجمع عمومی فوق العاده از دو سال نمی‌تواند متجاوز شود. در مدت تعیین شده برای انتشار اوراق قرضه، هیئت‌مدیره می‌تواند یک یا چند بار اوراق قرضه منتشر کند و برای انتشار حداقل و حداکثری وجود ندارد.

تصمیم راجع به فروش اوراق قرضه و شرایط صدور و انتشار آن باید همراه با طرح اطلاعیه انتشار اوراق قرضه كتباً به مرجع ثبت ‌شركت‌ها اعلام شود. مرجع مذكور مفاد تصمیم را ثبت و خلاصه آن را همراه با طرح اطلاعیه انتشار اوراق قرضه به هزینه شركت در روزنامه رسمی آگهی خواهد نمود. قبل از انجام تشریفات مذكور در ماده فوق هرگونه آگهی برای فروش اوراق قرضه ممنوع است.

ادامه مطلب در : https://vakiltop.com/blog/borrowing-in-a-public-company/


تاریخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1399
بازدید : 21
نویسنده : زینالی

تکلیف وکلای دادگستری برای الصاق تمبر

طیق مادۀ ۱۰۳ قانون مالیات های مستقیم در مورد تکلیف وکلای دادگستری برای الطاق تمبر علی الحساب مالیاتی بر روی وکالتنامه:

 وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی ‌وکالت می‌کنند مکلف اند دروکالت نامه‌های خود رقم حق الوکاله‌ها را قید نمایند و معادل پنج درصد آن بابت علی‌الحساب  مالیاتی روی ‌وکالت نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند.

 در هر حال مبلغ تمبر حسب ‌مورد نباید کمتر از میزان مقرر در زیر باشد:

  • الف ـ در دعاوی و اموری که خواسته آنها مالی است پنج درصد حق‌الوکاله مقرر در تعرفه برای هر مرحله‌.
  • ب ـ در مواردی که موضوع وکالت مالی نباشد یا تعیین بهای ‌خواسته قانوناً لازم نیست و همچنین در دعاوی کیفری که تعیین‌ حق‌الوکاله به نظر دادگاه است پنج درصد حداقل حق‌الوکاله مقرر در آیین‌نامه حق‌ الوکاله برای هر مرحله‌.
  • ج ـ در دعاوی کیفری نسبت به مورد ادعای خصوصی که مالی ‌باشد برطبق مفاد حکم بند( الف) این ماده‌.
  • د ـ در مورد دعاوی و اختلافات مالی که در مراجع اختصاصی ‌غیرقضایی رسیدگی و حل و فصل می‌شود و برای حق‌الوکاله آنها تعرفه خاصی مقرر نشده است از قبیل اختلافات مالیاتی و عوارض ‌توسعه معابرشهرداری و نظایرآنهاتمبر مالیاتی 2

میزان حق‌الوکاله صرفاً از لحاظ ‌مالیاتی به شرح زیر:

تا ده میلیون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال مابه ‌الاختلاف‌، پنج درصد؛ تا سی میلیون (۳۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال مابه‌الاختلاف‌، چهار درصد نسبت به مازاد ده میلیون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال‌. از سی میلیون‌(۳۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال مابه‌الاختلاف به بالا سه درصد نسبت به ‌مازاد سی میلیون(۳۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال منظور می‌شود و معادل پنج درصد آن تمبر باطل خواهد شد.

ادامه مطلب در:  https://vakiltop.com/blog/lawyers-tax-stamp/


تاریخ : چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399
بازدید : 21
نویسنده : زینالی

آشنایی با شیوه های فرزند پروری

در دهه ۱۹۶۰، روانشناسی به نام دایانا بامیرمند مقاله مبتکرانه‌ای براساس تحقیقات خود نوشت و در آن، سه سبک فرزند پروری را با جزئیات معرفی کرد. طبق این تحقیق، به طور کلی سه سبک مستبدانه، سهل گیرانه و مقتدرانه برای فرزند پروری وجود دارد که در ادامه، به بررسی هر یک از این سبک‌ها پرداخته می‌شود.

شیوه فرزند پروری مستبدانه

شیوه های فرزند پروری

والدینی که برای تربیت کودک خود از این شیوه استفاده می‌کنند همیشه خواستار اطاعت مطلق فرزندان، بدون هیچ اما و اگر، هستند. والدینی که به روش فرزند پروری مستبدانه عمل می‌کنند اعتقادی به توضیح چرایی قوانین ندارند و کودکان آن‌ها باید بی‌چون و چرا از این قوانین پیروی کنند.

در واقع، والدین مستبد انتظار دارند فرزندانشان بدون هیچ سؤالی فقط اطاعت کنند. این والدین خواسته‌های خود را بر فرزندان‌شان تحمیل می‌کنند و بدون کمی محبت یا حمایت، آن‌ها را تنبیه می‌کنند. فرزندان والدین مستبد اغلب اعتماد به نفس پایین، افسردگی و ترس از موقعیت‌های جدید را از خود نشان می‌دهند. سعی کنید هرگز پدر یا مادر مستبدی نباشید، تاثیری که این سبک فرزند پروری بر آینده فرزندتان می‌گذارد بسیار مخرب است.

سبک فرزند پروری سهل گیرانه

شیوه های فرزند پروری

والدینی که برای تربیت کودک خود از این شیوه استفاده می‌کنند، هیچ مدیریتی بر فرزند پروری خود ندارند. به عبارت دیگر، آن‌ها اعتقادی به تعیین حد و حدود برای کودک ندارند و معتقدند کودک باید خود‌ تنظیم باشد و خودش را کنترل کند. این والدین با فرزندانشان بسیار گرم و صمیمی عمل می‌کنند که نکته مثبتی است، اما در عین حال، تمایلی به تعیین حد و مرز ندارند. همین امر موجب می‌شود والدینی که از این سبک فرزند پروری استفاده می‌کنند کنترلی بر رفتار فرزندانشان نداشته باشند و این نکته منفی این سبک است. آن‌ها همیشه خواسته‌های فرزندان را بدون چون و چرا می‌پذیرند و بدرفتاری ‎آن‌ها را، که منجر به پیامدهای منفی برایشان می‌شود، نادیده می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: فرزندپروری بدون تنبیه و فریاد چگونه امکان پذیر است؟

طبق تحقیقات انجام شده، کودکانی که با تربیت والدین سهل‌گیر بزرگ می‌شوند قوانین و محدودیت‌ها را نادیده می‌گیرند و وقتی بزرگ‌تر شوند، تمایل بیشتری به خشونت و مصرف مواد مخدر دارند. فرزندان والدین سهل‌گیر بیش از بقیه در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند، چرا که این کودکان محدودیتی ندارند و احساس می‌کنند بر والدین خود کنترل دارند و این حس می‌تواند برای آن‌ها ترسناک و اضطراب‌آور باشد. دقیقا به همین دلیل است که فرزندان به مرزبندی و پیروی از قوانین نیاز دارند.

شیوه فرزند پروری مقتدرانه

فرزند پروری مقتدرانه

یکی از بهترین شیوه‌های فرزند پروری، که بسیاری از روانشناسان بر آن تاکید دارند، شیوه فرزند پروری مقتدرانه است. در این روش، والدین نه خیلی صمیمی و نه خیلی سرد هستند. این سبک از این جهت که قواعد و قوانینی دارد شبیه سبک فرزند پروری مستبدانه است، با این تفاوت که والدین مقتدر بسیار پاسخگو هستند و ارتباط صحیحی با فرزندان خود دارند. این والدین به کودک احترام می‌گذارند و به حرف‌هایش گوش می‌دهند و انتظار دارند کودک هم همین کار را انجام دهد.

در شیوه فرزند پروری مقتدرانه، والدین کودک را تشویق می‌کنند مستقل فکر کند، اما هرگز تسلیم او نمی‌شوند و انتظار دارند کودک هم با آن‌ها همکاری کند و رفتار مناسبی از خود نشان دهد. وقتی کودک کار اشتباهی می‌کند، والدین مقتدر رفتار کودک را مدیریت می‌کنند و انتظاراتشان را براساس موقعیت و نیازهای فردی او تغییر می‌دهند. براساس پژوهش‌ها، از میان شیوه‌های فرزند پروری، این روش بهترین نتیجه را برای فرزندان داشته است. فرزندی که به روش مقتدرانه تربیت می‌شود سلامت هیجانی بهتر، مهارت‌های عاطفی و اجتماعی بالاتر، انعطاف‌پذیری بیشتر و در عین حال، دلبستگی ایمنی دارد. پس اگر هنوز در انتخاب یکی از این شیوه‌های فرزند پروری برای تربیت کودک خود تردید دارید، اندکی بیشتر درباره سبک فرزند پروری مقتدرانه تحقیق کنید، چرا که به نظر می‌رسد این بهترین انتخاب برای شما باشد.


تاریخ : چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399
بازدید : 26
نویسنده : زینالی

درباره ارث مطلب بسیار است اما تلاش ما این است که برای افرادی که جسته گریخته مطالبی از حقوق بیگانگان در مود ارث دریافت نمودند و تطبیق آن را با حقوق ایران نمی دانند بطور اختصار تا بازگو نماییم.ارث بردن واقعه ای است که بعد از مرگ مورث محقق می شود در حالیکه وصیت کردن قبل از مرگ شخص اموالش را وصیت می کند . به عبارت حقوقی درباره ارث و وصیت دو عنوان جداگانه است که باهم پیوند و قرابتی ندارند

درباره ارث

 

نکته دیگر این است که ایرانیانی که خارج از ایران زندگی میکنند واقامت دارند قانون حاکم بر ارث آنان قانون ایران است نه دولت متبوع خارجی .و ماده ۹۶۷ قانون مدنی بدین گونه بیان نموده : ترکه منقول یا غیر منقول اتباع خارجه که در ایران واقع است فقط از حیث قوانین اصلیه از قبیل قوانین مربوط به تعیین وراث مقدار سهم الارث آنها و تشخیص قسمتی که متوفی می توانسته است به موجب وصیت تملک نماید تابع قانون دولت متبوع متوفی خواهد بود
نکته دیکر : قانون حاکم ارث برای ایرانیان غیر شیعه تابع مذهب آنان است .
البته قانون ارث برای ایرانیان رزتشتی کلیمی و مسیحی بر طبق آیین مذهبی آنان است

نکته بعدی : میزان سهم الارث در حقوق ایران بر اساس طبقات درباره ارث می باشد :

  1. طبقه اول پدر ومادر و اولاد و اولاد اولاد هستند
  2. طبقه دوم اجداد( پدربزرگ یا مادر بزرک یا هردو زنده باشند
  3. طبقه سوم عمه ها و عموها و خاله ها و دایی ها و فرزندان آنان میشود

تاریخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1399
بازدید : 27
نویسنده : زینالی

بعد از اینکه اصول اولیه بیت کوین را آموختید، گام بعدی خرید بیت کوین است. در این پست به زبان ساده نحوه خریدن بیت کوین را توضیح می‌دهیم.

همانطور که احتمالا می‌دانید بیت کوین شکل فیزیکی ندارد و به صورت دیجیتالی منتقل می‌شود. بنابراین برای خرید بیت کوین لازم نیست که به صورت حضوری اقدام کنید، بلکه این کار اغلب به صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شود.

روش‌های زیادی برای خرید بیت کوین وجود دارد. شما می‌توانید به راحتی از سایت‌های فروشنده بیت کوین (صرافی‌های آنلاین) و یا به‌طور مستقیم از افراد حقیقی با استفاده از کارت بانکی خود بیت کوین بخرید.

آموزش خرید بیت کوین از صرافی‌ها

خرید بیت کوین

برای خرید بیت کوین گام‌های زیر را طی کنید:

  1. نصب کیف پول بیت کوین
  2. پیدا کردن فروشنده معتبر بیت کوین (سایت صرافی یا فرد حقیقی معتبر)
  3. انجام احراز هویت با مدارک شناسایی
  4. انتقال پول از طریق کارت بانکی به فروشنده و ارائه آدرس کیف پول
  5. دریافت بیت کوین از فروشنده به کیف پول شما

تاریخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1399
بازدید : 25
نویسنده : زینالی

ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا چیست؟

این درگاه با همت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضایی طراحی شده و یکی از بزرگترین و مهمترین اقدامات قوه قضاییه در سال ۹۵ می باشد. اساس این برنامه عدالت الکترونیکی در بستر شبکه ملی می باشد.

به موجب قانون ۱۷۵ آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، قوه قضاییه وظیفه دارد تا اوراق را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی به ثبت برساند و به همین جهت همه مراجعان باید برای دریافت اوراق قضایی و پیگیری به سامانه الکترونیکی ثنا مراجعه کنند. پس تمامی امور اوراق قضایی فی الواقع از طریق سامانه ثنا انجام می شود که باعث سهولت و تسریع در کارهای طرفین دعوا، نماینده قانونی آن ها، دفاتر خدماتی قضایی، کارشناسان، ظابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط شده است. تمامی ابلاغیه ها به حساب کاربری شخص ارسال شده و از طریق پیامک به فرد ارسال می گردد.

امروزه تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا انجام می گردد و در درب منازل دیگر هیچگونه ابلاغیه ای به صورت فیزیکی فرستاده نمی شود. پس اهمیت استفاده از سامانه ثنا بسیار است و برای ثبت نام در این سامانه می توانیم این کار را در منزل هم انجام دهیم، اما جهت تایید ثبت نام باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد.

ثبت نام در سامانه ثنا

۴ گام ثبت نام در سامانه ثنا

برای مشاهده و دریافت ابلاغیه الکترونیکی باید مراحل زیر را برای ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک (ثنا) انجام دهید.

  1. گام اول: ورود به سامانه ثنا از طریق آدرس الکترونیکی http://sana.adliran.ir/Sana .
  2. گام دوم: ورود اطلاعات مطابق کارت ملی همه مشخصات خود را وارد نمایید.
  3. گام سوم: دریافت کد رهگیری بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام،یک کد تحت عنوان کد رهگیری به شماره تماس یا آدرس پست الکترونیکی(ایمیل)که قبلاً در سامانه وارد نموده‌اید برای شما ارسال می‌شود.
  4. گام چهارم: فعال‌سازی ثبت نام
  • با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی، و به همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی و کد رهگیری فعال سازی ثبت نام خود را درخواست کنید.
  • در این بخش به شما یک رمز شخصی و قضایی داده می شود که برای حفظ اطلاعات فردی خود از ارائه آن به دیگران خودداری کنید.

ادامه مطلب در:  https://vakiltop.com/blog/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AB%D9%86%D8%A7/


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 24
نویسنده : زینالی

دیه چشایی

  • ماده ۶۹۵: از بین بردن حس چشایی و نقصان آن: ارش ثابت است
  • ماده۶۹۶: قطع تمام زبان + از بین رفتن حس چشایی: فقط دیه قطع زبان
  • قطع بخشی از زبان + از بین رفتن یا نقصان حس چشایی: در صورتی که چشایی از بین رفته مربوط به همان قسمت زبان می باشد، هرکدام از ارش چشایی و دیه زبان که بیشتر باشد.
  • اگر چشایی از بین رفته مربوط به همان قسمت از زبان نباشد،ارش چشایی + دیه زبان (از دیه کامل بیشتر نشود)
  • اگر با جنایت بر غیر زبان، چشایی از بین برود یا نقصان پیدا کند: ارش چشایی + دیه ارش جنایت

کاریکاتور دیه

دیه چشم

  • ماده۵۸۷: در آوردن یا از بین هر دو چشم بینا: دیه کامل
  • در آوردن یا از بین بردن هر یک از دو چشم بینا: نصف دیه
  • تبصره ماده۵۸۷: هرگاه لکه دائمی موجود در چشم مالع بینایی قسمتی از چشم گردد. در صورتیکه تعیین مقدار آن: ممکن باشد:به همان نسبت از دیه کسر می شود، ممکن نباشد: ارش پرداخت می شود
  • ماده ۵۸۸: در آوردن و یا از بین بردن چشم بینای کسی که یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش نابینایی مادرزادی و یا به علل غیر جنایی از بین رفته باشد: دیه کامل
  • لكن اگر چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه را داشته از دست داده باشد: نصف دیه کامل
  • ماده ۵۸۹: در آوردن یا از بین بردن هر چشمی که بینایی ندارد: یک ششم دیه کامل
  • ماده ۵۹۰: دیه مجموع چهار پلک دو چشم: دیه کامل
  • دیه هر یک از پلک های بالا: یک ششم دیه کامل
  • دیه هر یک از پلک های پائین: یک چهارم دیه کامل
  • تبصره ماده۵۹۰: از بین بردن چشم و پلک (یک جا): هر یک دیه جداگانه
  • ماده ۵۹۱: شکافتن هر یک از پلکهای بالا: یک ششم دیه، شکافتن هر یک از بلکهای پائین: یک چهارم دیه

ادامه مطلب در: https://vakiltop.com/blog/bloodshed-in-the-penal-code/


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 20
نویسنده : زینالی

«نهاد وکالت» دیرپاترین نهاد مدنی ایران است که در طول بیش از یک سده موجودیت خود، نقشی بی‌بدیل در تحقق عدالت، تأمین حقوق شهروندان و منافع ملّی از یک سو و همکاری با دادگستری در نیل به رسالت خود از سوی دیگر، ایفا نموده است. باتوجه‌به ضرورت‌ها و تجربیات تاریخی و ملاحظۀ آسیب‌های مترتب بر فقدان وکیل و کانون وکلای دادگستری مستقل، قانونگذار به این دیدگاه درست رهنمون گردید که نظام قضایی جز با دسترسی مردم به وکیل و برپایی کانون وکلای مستقل، به رسالت مقدس خود، که احقاق حق و دادرسی منصفانه است، دست نخواهند یافت.

در این راستا، تصویب لایحۀ قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳نویدبخش حاکمیت قانون و اطمینان به دسترسی مردم به وکلای مدافعی است که بی‌واهمه از نهادهای قدرت، از حقوق موکل خود دفاع کنند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار، افزون بر قید نام وکیل دادگستری در اصل ۳۵، به این حق دفاع شهروندان با برخورداری از وکیل مستقل تأکید کرد. البته بر این نهاد مدنی، روش های نظارتی مختلفی از سوی دستگاه قضایی حاکم گردید؛ امکان اعتراض به آرای دادگاه‌های انتظامی وکلا و کلیۀ تصمیمات هیأت‌مدیرۀ کانون وکلا نزد دادگاه انتظامی قضات، قابلیت رد صلاحیت گستردۀ نامزدان انتخابات هیأت‌مدیره آن، ضرورت استعلام از متقاضیان صدور پروانه و سایر سازوکارهای نظارتی که خود گواه وجود نظارت حداکثری بر نهاد مدنی توسط دستگاه قضایی است.

بیانیه کانون وکلا

بااین‌همه، در سال‌های اخیر تحولاتی در حوزۀ وکالت رخ داد که فراتر از سازوکارهای نظارتی موجود حاکمیتی بر کانون وکلا، موجب محدویت حق دفاع و مداخله‌گری شد. به‌عنوانِ نمونه، می‌توان به تبصرۀ مادۀ ‌۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ اشاره کرد که با مقیدکردن مردم و الزام آنها به مراجعه به وکلایی معدود و خاص تحت عنوان «وکلای موردِتأیید رئیس قوۀ قضاییه» در جرایم امنیتی و سازمان‌یافته، عملاً موجب تحدید حق دفاع شهروندان و آسیب جدی به تحقق عدالت قضایی گردید و برخی از مسئولان کشور ازجمله مقامات قضایی، بر آن خرده گرفتند.البته علیرغم نقدهای فراوان بر این حکم محدود کننده حق دفاع مردم،این محدودیت بوسیله قانون خلاف اصول همچنان باقی است.

آنچه امروز جامعۀ ‌حقوقی کشور، اعم از استادان حقوق، وکلای دادگستری و کنشگران مدنی کشور را به‌شدت نگران ساخته، اعلام تهیۀ پیش‌نویس آیین‌نامه‌ بر قوانین وکالت به‌ویژه لایحۀ استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ از سوی معاونت حقوقی قوۀ قضاییه به ادعای روز آمد کردن مقررات و نظارت قوه قضاییه بر کانون های وکلای دادگستری است . این در حالی است که مادۀ ۲۲ لایحۀ قانونی مصوب ۱۳۳۳، تنظیم آیین‌نامۀ اجرایی را صریحا به کانون وکلای دادگستری واگذار کرده و تصویب آن را به وزیر دادگستری محول ساخته است که این تکلیف قانونی نیز با تنظیم آیین نامه در سال ۱۳۳۴ انجام پذیرفت.

ادامه مطلب در :

 https://vakiltop.com/blog/%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%ad%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%82%d9%84%d8%a7%d9%84-%da%a9%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7/


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 26
نویسنده : زینالی

کارکردهای صداقت در زندگی مشترک

صداقت در زندگی مشترک تاثیر و کارکرد بسیار مهم و اساسی دارد: دو كاركرد مهم صداقت در زندگی مشترک عبارتست از:

  1. میزان تناسب و سازگاری شما را مشخص می کند.
  2. در خوشبختی و رضایتمندی زوجین از زندگی موثر است.

یکی از مهمترین مسایل در زندگی مشترک، این است که شما بتوانید نقاط اشتراکتان را یافته و آن را بسط دهید و در مورد نقاط مورد اختلاف با یکدیگر به توافق و تفاهم برسید. شناخت صحیح از یکدیگر مستلزم این است که با یکدیگر به صداقت رفتار کرده و همدیگر را کاملاً بشناسید. درمورد نقاط تفاوت و عدم اشتراک نیز با یکدیگر به یک فهم مشترک و یک تفاهم برسید. تمامی این امور منجر خواهد شد به احساس رضایتمندی زوجین نسبت به زندگی. بنابراین اگر خوشبختی خودتان برایتان اهمیت دارد در زندگی مشترک و در زمان آشنایی قبل از ازدواج با یکدیگر صادقانه صحبت کنید و خودتان را صادقانه به هم بشناسانید چه بسا بی صداقتی شما منجر به یک اختلاف بزرگ و نابودی زندگی مشترک تان گردد.

چرا باید با همسرم صادق باشم؟

چرا باید با همسرم صادق باشم؟

بارها مراجعین از ما سوال نموده اند که چرا باید با همسرم صادق باشم؟ گاهی صداقت من باعث سواستفاده همسرم می شود. در پاسخ به این سوالات باید افزود: اصلی ترین رکن در زندگی مشترک این است که شما با هم صادقانه رفتار کنید و هم شناخت تان از هم کامل باشد و هم بتوانید با یکدیگر بهتر رفتار و زندگی کنید. در واقع زندگی مشترک مانند بنایی است که ستون هایی محکم آن را استحکام بخشیده اند. استحکام اصلی زندگی، داشتن صداقت و همراهی صادقانه زوجین با یکدیگر است. در واقع این که شما خود واقعی تان را به همسرتان معرفی و می شناسانید این فایده را دارد که درک بهتری از هم و از نیازهای هم می یابید و این امر به سازگاری شما کمک وافری خواهد نمود. در واقع ازدواج امری پیچیده است که دو نفر با جنسیت، شرایط، نوع تربیت و خانواده های مختلف در کنار هم قرار می گیرند و الزاماً تفاوت های بسیاری نسبت به هم دارند. مهمترین مولفه جهت پایداری روابط زوجین و دستیابی به سعادت زناشویی این است که شما درک درستی از همدیگر و از وظایفتان نسبت به هم داشته باشید.

ادامه مطلب در : https://vakiltop.com/blog/honesty-in-marriage/


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 24
نویسنده : زینالی

جرم روزه خواری در ملا عام

گرفتن روزه ماه مبارک رمضان بر همگان واجب است و روزه خواری جرمی سنگین محسوب می شود و برای آن باید کفاره پرداخت و یا باید قضای آن را به جا آورد. روزه خواری در ملأ عام مجازات سنگین تری دارد

روزه خواری بدون داشتن دلیل موجه و شرعی عملی حرام به حساب می‌آید. طبق مقررات دین اسلام کسی که به روزه خواری در ملا عام اقدام کند جرم مرتکب شده و مجرم به حساب آمده و مجازات خواهد داشت و جرم روزه خواری در ملا عام با دستور مقام قضایی تعیین و در قوانین مجازات، جرم روزه خواری در ملا عام را دادگاه معین می کند و روزه خواری به تنهایی جرم محسوب نشده اما انجام روزه خواری در ملا عام جرم محسوب شده و مجازاتی برای افراد روزه خوار در اسلام در نظر گرفته شده است.

مجازات روزه خواری در کشورهای اسلامی

مقایسه مجازات روزه خواری با سایر کشورهای اسلامی

مجازات فرد روزه خوار در ایران ۷۴ ضربه شلاق و یا تحمل زندان ۱۰ روز الی ۲ ماه.

مجازات روزه خواری در کشور عراق؛ پنج روز حبس خواهد بود.

مجازات جرم مذکور در کشور قطر نیز شامل سه ماه حبس یا پرداخت ۳۰۰۰ ریال جریمه نقدی است.

مجازات برای افراد روزه خوار در کشور بحرین شامل سه ماه حبس است.

مجازات جرم فوق در کشور عمان شامل چند ماه حبس خواهد بود.

در کشور عربستان نیز مجازات فرد روزه خوار شامل شلاق و زندان است. در صورتی که فرد روزه خوار از اتباع خارجی باشد مجازات او تبعید می باشد.

مجازات روزه خواری در ملا عام در کشور کویت شامل یک ماه حبس و یا پرداخت ۱۰۰ دینار جریمه نقدی است.

در کشور اردن در صورتی که فردی اقدام به روزه خواری در ملأ عام کند، وی را به یک ماه حبس و نیز پرداخت ۲۵ دینار جریمه محکوم می‌کنند.

مجازات روزه خواری در ملا عام در کشور سومالی سنگین ترین مجازات را بین کشورها دارد و اعدام است.

در کشور امارات نیز مجازات شامل یک ماه حبس و یا پرداخت ۲۰۰۰ درهم جریمه نقدی خواهد بود.

ادامه مطلب در : 

https://vakiltop.com/blog/%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b1%db%8c/

 


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 20
نویسنده : زینالی

رای تعویض پلاک خودرو، ابتدا ورودی پارکینگ مرکز تعویض پلاک را پرداخته و یک برگه نوبت‌دهی دریافت می کنید سپس طبق شماره برگه ورودی به غرفه مورد نظر خود در ساختمان اداری مراجعه و پس از دریافت پوشه، مدارک مورد نیاز را در داخل پوشه قرار داده و جهت بررسی نهایی به کارشناس حقوقی غرفه مربوطه تحویل می‌دهید. در مرحله بعدی یک کاغذ جهت بازدید خودرو به شما داده می‌شود که افسر حاضر در تعویض پلاک، شماره شاسی، شماره موتور، شماره بدنه و اصالت خودرویتان را بررسی و تایید کند.

در مرحله پنجم، برگه تایید بازدید فنی به همراه شرایط خلافی خودرو به شما داده می‌شود تا در صورتی که خودرو دارای خلافی باشد، این مبلغ باید توسط فروشنده و با دستگاه POS موجود در مرکز تعویض پلاک پرداخت شود و واریز وجه تعویض پلاک برابر تعرفه به حساب خزانه در باجه بانک ملی صورت گیرد.

تعویض پلاک خودرو

بعد از تایید نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو، دستور فک پلاک و سپس برگ سبز خودرو را دریافت می‌کنید و پس از آن پلاک قدیم را تحویل انبار پلاک داده و پلاک جدید می گیرید.چنانچه بخواهید پلاک جدیدی بر روی خودرو نصب کنید حدودا ۱۰ دقیقه و اگر پلاک قبلی خود را برای تعویض بخواهید حداکثر ۱ ساعت باید منتظر بمانید. نهایتاً برای خارج شدن از پارکینگ برگه ورودی را تحویل داده و خارج می‌شوید.

ادامه مطلب در : https://vakiltop.com/blog/car-license-plate-replacement/


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 25
نویسنده : زینالی

به گفته دادستان کل کشور حجت الاسلام منتظری قانون مواد مخدر با توجه به نیاز های امروز جامعه قابلیت اجرا ندارد و باید اصلاح گردد.

وی در جلسه ای که با  معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور به صورت ویدئو کنفراس برگذار شده بود بیان نمود که در ماه رمضان آمار جرایم به صورت محسوسی کاهش پیدا می نماید وما باید علل این موضوع را بررسی کنیم.

حجت الاسلام منتظری بیان کرد: اساسی‌ترین نکته در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر این است که بنیان کار (قانون) را متناسب با شرایط قرار دهیم؛ قانون همیشه ناظر به شرایط است. قانونی که ۱۰ سال قبل برای آن شرایط تصویب شده امروز نمی ‌تواند نیاز ما را برطرف کند و حتماً باید متناسب با شرایط به روز شود.

وی همچنین بیان کرد که پیش نویس قانون تهییه و به مراجع داده شده است.

ادامه مطلب در : 

https://vakiltop.com/blog/%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%a7%d8%ad-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%af-%d9%85%d8%ae%d8%af%d8%b1/


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 21
نویسنده : زینالی

تحصیل بدون کنکور

در ابتدا بهتر است بدانید که تحصیل در پزشکی و دندان پزشکی در روسیه بدون کنکور می باشد. فدراسیون روسیه در هر سال عده ی کثیری از دانشجویان را خاصه در کشورهای آسیایی برای تحصیل پزشکی به خود جذب می کند. همچنین دولت این کشور به دانشجویان یارانه تحصیلی اعطا می کند. پس ضمن تحصیل بدون کنکور شانس این را دارید که با کمترین هزینه ها در یکی از  باکیفیت ترین سیستم های  آموزشی تحصیل کنید.

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

امتیازات تحصیل در روسیه

  • در روسیه به منظور جلب نظر دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی در سراسر دنیا اغلب دانشگاه ها برنامه های پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند.
  • غالبا دانشگاه های روسیه بدون کنکور و صرفا با سنجش و بررسی دانشجو اقدام به پذیرش می کنند.
  • در قیاس با کشورهای غربی مخارج زندگی و تحصیل پزشکی در روسیه نیازمند پرداخت بهای کمتری می باشد.
  • دوره های پزشکی در روسیه از نظر سازمان بهداشت جهانی و یونسکو قابل تایید هستند.
  • دوره های پزشکی به زبان انگلیسی و همچنین فرانسوی ارائه می شود.
  • برای تحصیل پزشکی در روسیه نیازی به دست یابی نمره ی TOFEL یا IELTS نیست.
  • این امکان برای دانشجویان وجود دارد که در حین تحصیل به کارآموزی در بیمارستان های دولتی بپردازند و از تجربیات دیگر پزشکان بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: شرایط و هزینه اجاره ی آپارتمان در روسیه


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 26
نویسنده : زینالی

قرارهای تأمین کیفری

طبق ماده ۱۳۲ قانون آیین دادرسی کیفری؛ به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی در موارد لزوم و جلوگیری از فرار یا پنهان شدن یا تبانی با دیگری قاضی مکلف است پس از تفهیم اتهام به وی یکی از قرارهای تأمین کیفری زیر زا صادر نماید:

  1.  التزام به حضور با قول شرف
  2.  التزام به حضور با تعیین وجه التزام تا ختم محاکمه و اجرای حکم و در صورت استنکاف تبدیل به وجه الکفاله
  3.  اخذ کفیل با وجه الکفاله
  4.  اخذ وثیقه اعم از وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا مال منقول و غیرمنقول
  5. بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر در این قانون

تبصره: قاضی مکلف است ضمن صدور قرار قبولی کفالت یا وثیقه به کفیل یا وثیقه گذار (چنان چه وثیقه گذار غیر از متهم باشد) تفهیم نماید در صورت احضار متهم و عدم حضور او بدون عذر موجه یا عدم معرفی وی از ناحیه کفیل یا وثیقه گذار نسبت به وصول وجه الکفاله و ضبط وثیقه طبق مقررات این قانون اقدام خواهد شد.

زمانی که تحقیقات مقدماتی انجام می شود لازم است تضمین‌هایی از متهم گرفته شود تا بتواند برای پیشبرد تحقیقات به متهم دسترسی داشته باشد و دغدغه ای برای حضور متهم در دادسرا و دادگاه نداشته باشد. قرارهای تامین جنبه مالی دارند و قرار کفالت و وثیقه و بازداشت از مهمترین قرارهای تامین هستند.

قرار وثیقه 2

قرار وثیقه

قرار وثیقه قراری است که از جمله قرارهای تامین کیفری است و متهم طبق آن متعهد می شود که اگر به مرجع قضایی خوانده شد حاضر شود و جهت تضمین حضور خود مبلغی معین به مرجع مذکور بسپارد اگر متهم در مرجع مذکور حاضر نشود این وثیقه ضبط می شود. وثیقه ممکن است وجه نقد، ضمانت‌نامه‌ی بانکی، مال منقول یا غیرمنقول باشد.البته از میان اینها مال غیرمنقول مناسب ترین گزینه است که سند مالکیت آن تقدیم مرجع قضایی می شود و مراتب توقیف آن به اداره‌ی ثبت اسناد و املاک اعلام می‌شود تا مانع نقل و انتقالات بعدی آن شوند، چون مالی که به عنوان وثیقه در توقیف است دیگر قابلیت خرید و فروش ندارد.

طبق ماده۲۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری؛ در صورتي‌كه متهم بخواهد به جاي معرفي كفيل، وثيقه بسپارد، بازپرس مكلف به قبول آن و تبديل قرار است. در اين صورت متهم مي‌تواند در هر زمان با معرفي كفيل، آزادي وثيقه را تقاضا كند. همچنین در صورت عدم پذيرش تقاضاي كتبي وثيقه‌گذار توسط بازپرس، مراتب با ذكر علت در پرونده منعكس مي‌شود. تخلف از مقررات اين ماده موجب محكوميت انتظامي از درجه چهار به بالا است.

ادامه مطلب در:https://vakiltop.com/blog/bail/


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 16
نویسنده : زینالی

ایت الله ابراهیم رئیسی در هم اندیشی با اصحاب تولید و فعالین کارگری به مناسبت فرارسیدن روز کارگر بیان کرد: اظهار داشت: کارگران به‌ عنوان سرمایه و محور اصلی جهش تولید در کشور هستند و سخن گفتن از رونق تولید بدون توجه به کارگر و حقوق کارگران بی‌ معناست

برسی مشکلات کارگران

جناب آقای رییسی در این جلسه بر ضرورت اهمیت بر مسائل معیشت و حقوق کارگرات تاکید نمود و بیان داشت: سازمان بازرسی کل کشور ماموریت دارد نهایتاً طی  ۱۰ روز با همفکری کارگران و شورایعالی کار گزارش جامعی از نظام مسائل و مشکلات حوزه کارگری و مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان کارگران تهیه کند تا برای حل آن‌ها راه حل در نظر گرفته شود.

ادامه واخبار بیشتر در :

 https://vakiltop.com/blog/%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86/


تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399
بازدید : 15
نویسنده : زینالی

هزینه وکیل طلاق

هزینه وکیل چه طلاق توافقی باشد و چه از طرف هریک از مرد و زن باشد برحسب توافق موکل و وکیل خواهد بود زن و شوهر نمی توانند برای انجام طلاق توافقی یک وکیل داشته و هر یک باید وکیل جداگانه ای بگیرند ولی این امکان وجود دارد که هر دو طرف به وکلای یک دفتر حقوقی (دفتر وکالت) مراجعه کرده و هرکدام یکی از وکلای دفتر حقوقی را انتخاب و وکالت دهند. فایده این کار این است که مراحل طلاق توافقی در کمترین زمان ممکن انجام شده و حکم طلاق اخذ می شود.

هزینه های طلاق

هزینه طلاق توافقی بر عهده چه کسی است؟

ممکن است طلاق از طرف مرد مطرح شود، از طرف زن و یا این که توافق هر دو بر طلاق باشد. در نوع سوم که طلاق توافقی است هر دوی زن و مرد متقاضی طلاق هستند و بنابراین هزینه طلاق توافقی بر عهده هر دو است. البته اگر یک نفر بخواهد دادخواست بدهد چه زن و چه مرد، پرداخت هزینه دادرسی برعهده او خواهد بود. هزینه تنظیم دادخواست نیز متفاوت است. هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی؛ به ازای هر برگ دو هزار تومان است و هزینه کپی از برگهای پیوست و اوراق پرونده پنج هزار تومان می باشد و هزینه تطبیق اصل با کپی هم برای هر برگ هزار و پانصد تومان می باشد.


بیشتر بخوانید: آثار و آسیب های طلاق

ادامه مطلب در : https://vakiltop.com/blog/the-cost-of-divorce/


تاریخ : شنبه 13 ارديبهشت 1399
بازدید : 28
نویسنده : زینالی

هرچقدر هم که بحث از وجدان کاری کنیم مهمترین عامل در افزایش کیفیت و بهره وری در کار حقوق است.حقوق مهمترین عامل نظام کار و یکی از پرتنش ترین مسائل بین کارگر و کارفرما می باشد.لذا تعیین مزد مناسب با توجه به تورم و وضعیت پیش آمده میتواند عاملی باشد جهت بهبود روابط کار بین کارگر و کارفرما و افزایش کیفیت کار و میزان اعتماد و امید به آینده در این قشر زحمت کش.

مصوبه شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۹

کلیه کارفرمایان و کارگاه‌های مشمول قانون کار:

در اجرای ماده (۴۱) قانون کار «شورای عالی کار» با حضور نمایندگان سه گروه دولت، کارفرمایان و کارگران در جلسه مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۹ پس از بحث و بررسی راجع به «تعیین حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۹۹»، با در نظر گرفتن معیارهای موضوع آن ماده و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را مورد تصویب قرار داد:

  1.  از اول سال ۱۳۹۹ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار ـ اعم از قرارداد دائم یا موقت ـ مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ریال (ششصد و یازده هزار و هشتصد و نه ریال) تعیین می‌گردد.
    همچنین از اول سال ۱۳۹۹ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۵ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا ـ موضوع ماده۳۶ قانون کار ـ به اضافه روزانه ۳۰۳۳۸ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۸ افزایش می‌یابد.
    تبصره ـ با اعمال افزایش این بند، مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید روزانه از مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ریال (ششصد و یازده هزار و هشتصد و نه ریال) کمتر شود.
  2. به کارگرانی که در سال ۱۳۹۹ دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۵۸۳۳۳ (پنجاه و هشت هزار و سیصد و سی و سهریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهدشد.

مزد کارگران

  1. تبصره۱ـ پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.
    تبصره۲ـ به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۸، میزان مقرر در این بند یا تبصره (۱) آن حسب مورد تعلق خواهدگرفت.
    تبصره۳ـ براساس مصوبه مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۹ شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت‌محوری و بهره‌مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایت‌مندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال ۱۳۹۹ همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه‌حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهندبود.

ادامه مطلب در :https://vakiltop.com/blog/workers-wages/


تاریخ : شنبه 13 ارديبهشت 1399
بازدید : 24
نویسنده : زینالی

آیا پرداخت وجه چک از سایر حساب‌های صاحب‌ حساب امکان دارد؟

طبق بخشنامه ابلاغ شده به نظام بانکی از طرف مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی؛ اگر موجودی حساب صادرکننده کافی نباشد بانک‌ها مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی سایر حساب‌های صاحب ‌حساب به ‌ترتیب اولویت هستند که اولویت آن عبارتست از:

  • حساب جاری
  • حساب قرض ‌الحسنه پس ‌انداز
  • حساب سرمایه ‌گذاری کوتاه ‌مدت
  •  حساب سرمایه ‌گذاری بلند مدت

همچنین مسدود کردن کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده به‌ میزان مبلغ چک هستند.

ثبت آنی گواهی عدم پرداخت در بانک مرکزی و ارسال گواهی به آدرس صادرکننده.

چک و ثبت چک

لزوم ثبت برگشت خوردن چک در سامانه بانک مرکزی

در صورتی که چک برگشت بخورد، بانک مکلف است طبق درخواست دارنده چک سریعا غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت و گواهی نامه آن را به دارنده چک تحویل دهد.

در گواهی نامه فوق باید علت عدم پرداخت ذکر شده و همراه با کد رهگیری، مهر و امضا بانک به شخص دارنده تحویل داده شود. گواهینامه فاقد کد رهگیری و فاقد مهر شخص حقوقی در مراجع قضائی و ثبتی ارزشی ندارد.

الزامی است که در برگه فوق مطابقت یا عدم مطابقت امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک از طرف بانک گواهی شده و بانک باید برای اطلاع صادر کننده چک، نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است، بفرستد. در برگ مزبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید شود.

ادامه مطلب در :  https://vakiltop.com/blog/registration-of-checks-in-the-central-bank-system/


تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
بازدید : 31
نویسنده : زینالی

میزان دیه در ماه رمضان

بر خلاف باور عمومی ماه رمضان جزء ماه های حرام نیست چرا که ماه های حرام شامل چهار ماه هستند که عبارتند از ماه محرم ماه رجب و ماه ذیحجه و ماه ذیقعده. بنابراین دیه در این ماه مانند سایر ماه های سال به صورت عادی محاسبه می گردد و تغلیظ ای در آن صورت نمی گیرد چرا که حکم تغلیظ دیه صرفاً در ماههای حرام جریان دارد بنابراین اگر شخصی در ماه رمضان مرتکب قتل غیر عمدی و یا مرتکب قتل عمدی شود ولی به هر دلیلی قصاص نگردد باید به میزاندیه در ماههای غیر حرام دیه پرداخت نماید که این میزان در سال ۹۹، ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده است ولی اگر قتل در ماههای حرام ارتکاب یابد میزان دیه پرداختی ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

انواع دیه و مقدار دیه

انواع دیه و مقادیر آن

به موجب ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی موارد دیه کامل همان است که در مقررات شرع تعیین شده است و میزان آن در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضاییه بر اساس نظر مقام رهبری تعیین و اعلام می گردد.

در شرع اسلام برای دیه انواعی تعیین شده است که عبارتند از: یک صد شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۲۰۰ گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۱۰۰۰ گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۲۰۰ دست لباس سالم از حله های ایمن، هزار دینار مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸ نخود است، ۱۰ هزار درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن ۱۲.۶ نخود نقره می باشد.

مطابق با فتوای مقام رهبری مندرج در بخشنامه صادره از جانب رئیس قوه قضاییه به شماره ۱۳۸/۸۴/۱ مورخ ۱۰/۱/۱۳۸۴ سه مورد درهم و دینار و حله موضوعیت خود را از دست داده‌اند و بنابراین میزان مبلغ دیه بر اساس قیمت شتر و گاو و گوسفند هر ساله از جانب قوه‌قضاییه اعلام خواهد شد.

 

ادامه مطلب در: https://vakiltop.com/blog/blood-money-month-of-ramadan/


تاریخ : چهار شنبه 10 ارديبهشت 1399
بازدید : 28
نویسنده : زینالی

میزان دیه در ماه رمضان

بر خلاف باور عمومی ماه رمضان جزء ماه های حرام نیست چرا که ماه های حرام شامل چهار ماه هستند که عبارتند از ماه محرم ماه رجب و ماه ذیحجه و ماه ذیقعده. بنابراین دیه در این ماه مانند سایر ماه های سال به صورت عادی محاسبه می گردد و تغلیظ ای در آن صورت نمی گیرد چرا که حکم تغلیظ دیه صرفاً در ماههای حرام جریان دارد بنابراین اگر شخصی در ماه رمضان مرتکب قتل غیر عمدی و یا مرتکب قتل عمدی شود ولی به هر دلیلی قصاص نگردد باید به میزان دیه در ماههای غیر حرام دیه پرداخت نماید که این میزان در سال ۹۹، ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده است ولی اگر قتل در ماههای حرام ارتکاب یابد میزان دیه پرداختی ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

انواع دیه و مقدار دیه

انواع دیه و مقادیر آن

به موجب ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی موارد دیه کامل همان است که در مقررات شرع تعیین شده است و میزان آن در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضاییه بر اساس نظر مقام رهبری تعیین و اعلام می گردد.

در شرع اسلام برای دیه انواعی تعیین شده است که عبارتند از: یک صد شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۲۰۰ گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۱۰۰۰ گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۲۰۰ دست لباس سالم از حله های ایمن، هزار دینار مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸ نخود است، ۱۰ هزار درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن ۱۲.۶ نخود نقره می باشد.

مطابق با فتوای مقام رهبری مندرج در بخشنامه صادره از جانب رئیس قوه قضاییه به شماره ۱۳۸/۸۴/۱ مورخ ۱۰/۱/۱۳۸۴ سه مورد درهم و دینار و حله موضوعیت خود را از دست داده‌اند و بنابراین میزان مبلغ دیه بر اساس قیمت شتر و گاو و گوسفند هر ساله از جانب قوه‌قضاییه اعلام خواهد شد.

با لحاظ اینکه دیه از سوی شرع مقدس اسلام تاسیس نشده بلکه از قبل وجود داشته و شرع اسلام آن حکم را امضا نموده است و در احکام امضایی تعبد خشک بعید به نظر می‌رسد و با توجه به اینکه باید قانونگذار در قانون نویسی به وضعیت فعلی جامعه و مقتضیات نامانوس هم توجه داشته باشد از این رو از ذکر گونه‌های دیه در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ خودداری شده و با ذکر عبارت ” موارد دیه کامل همان است که در مقررات شرعی نشده” بسنده نموده است.

ادامه مطلب در:https://vakiltop.com/blog/blood-money-month-of-ramadan/


تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
بازدید : 31
نویسنده : زینالی

منظور از دعوای اعسار چیست؟

دعوی اعسار اگرچه امکان طرح به شکل یک دعوای مستقل را دارد اما به واقع دعوای مستقلی نیست زیرا این دعوا، در عمل برای عدم پرداخت هزینه‌ های دادرسی یا محکوم به طرح می‌شود. ستون خواسته دادخواست اعسار همواره در برگیرنده خواسته ای مستقل یا مشخصات پرونده دیگری است بر این اساس هیچ کس نمی‌تواند قبل از محکومیت به دنبال اعسار از پرداخت آن باشد و اگر دعوا جهت اعسار از هزینه دادرسی مطرح شود همواره در کنار دعوای اصلی مطرح می‌شود اما رسیدگی به خواسته اصلی منوط به تصمیم نهایی و قطعی در خصوص اعسار است.

بنابراین اگر سوال شود که آیا دادگاه می‌تواند به دعوای اعسار همزمان با دعوای اصلی رسیدگی کند یا خیر؟ پاسخ منفی خواهد بود زیرا اگر دادخواست اعسار جهت عدم پرداخت هزینه دادرسی باشد مطابق ماده ۵۳ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی هیچ دادخواستی بدون پرداخت هزینه دادرسی در جریان رسیدگی قرار نخواهد گرفت اما اگر دادخواست به عنوان دعوای تقابل جهت اعسار از خواسته ی دعوای اصلی مطرح شود تا زمانی حکم قطعی بر پرداخت در دعوای اصلی صادر نشده باشد امکان صدور حکم در دعوای اعسار نیست که از این رو اگر چه یکی از شرایط طرح دعوی اعسار وجود دعوایی همراه دعوای اعسار یا دعوایی در جریان رسیدگی و یا دعوایی است که جریان رسیدگی آن پایان یافته در مرحله اجرا می‌باشد لیکن رسیدگی به ادعای خواهان در صورتی که همراه با اعسار باشد مستلزم صدور حکم قطعیت حکم در باب اعسار است.

اعسار و جیب خالی از پول

شرایط معسر چیست؟

تاجر نبود خواهان اعسار: قانون تجارت تاجر را شخصی که شغل معمولی خود را معاملات تجاری قراردهد تعریف کرده است و به صراحت ماده ۵۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی تاجر نمی‌تواند مدعی اعسار باشد از این رو اگر فردی تاجر امکان پرداخت هزینه دادرسی با دیون خود را نداشته باشد بایستی برابر مقررات قانون تجارت دادخواست ورشکستگی تقدیم نماید.

مدعی اعسار شخص حقیقی: برابر تصریح ماده ۵۰۴ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده یک قانون اعسار که از کلمه «کسی» برای معسر استفاده کرده است، اشخاص حقوقی نمی‌توانند مدعی اعسار باشد و صرفاً فرد حقیقی مشروط بر اینکه تاجر نباشد می‌تواند دادخواست اعسار تقدیم نماید.

 

تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
بازدید : 12
نویسنده : زینالی

رابطه فرازناشویی یا خیانت چه عللی دارد؟

در وهله اول، خیانت به همسر و رابطه فرازناشویی و دوستی با فرد متاهل از نبود اخلاق در جامعه سرچشمه می گیرد. اگر افراد صرف نظر از این که مذهبی باشند یا غیرمذهبی، به اخلاق پایبند باشند در روابط خود احتیاط بیشتری می کنند و ارتباط با متاهل (چه مرد و چه زن) را یک تابو می داند. متاسفانه افول اخلاقی جوامع منجر به ارتباط های این چنینی شده است.

دومین علت آن عدم ارضای نیازها از طرف شریک زندگی است. متاسفانه در جامعه ما دختران و پسران قبل از بلوغ شخصیتی و عقلی و بدون یاد گرفتن اموری مانند همسرداری و مهارت های جنسی و عاطفی ازدواج می کنند و عموما یا در انتخاب خود دچار اشتباه می شوند و یا در رفتار خود با همسر. بخصوص عدم آگاهی در باب امور عاطفی و جنسی منجر به خیانت طرف مقابل است. از نظر علم روانشناسی مردان به رابطه جنسی اهمیت بیشتری می دهند و در این زمینه حساسیت بیشتری دارند منتها همین مردان از نیازهای جنسی زنان و تفاوت نیازهای این دو آگاهی ندارند و همین امر سبب می شود تا رابطه جنسی و عاطفی ایشان با همسرشان افت کند. خانمها به امور عاطفی اهمیت بیشتری می دهند منتها توانایی تامین نیازهای عاطفی همسرشان را ندارند. هنوز بسیاری از خانمها و آقانایان نمی دانند که نیاز خانمها، محبت و نیاز آقایان، اقتدار است. وقتی افراد از نیازهای هم خبر ندارند قاعدتاً نمی توانند نیازهای هم را درست برآورده کنند.

سومین علت که بیشتر در مردها وجود دارد تنوع طلبی ناشی از عقده های کودکی است. فرد در کودکی از نظر عاطفی تحت فشار بوده و محبت کافی دریافت نکرده و اکنون در بزرگسالی این نقص را از طریق تنوع طلبی جنسی رفع می کند. به همین دلیل است که افراد حتی در ازدواجی که با شوق و ذوق خودشان شکل گرفته پس از مدتی به سمت خیانت می روند.

رابطه فرازناشویی یا خیانت

علت بعدی آموزشهای نادرست رسانه هاست. در فیلم ها و رسانه های جمعی بخصوص در فیلم های ماهواره ای این امور بسیار عادی نمایش داده می شود.

البته هیجان طلبی برخی افراد را نیز باید درنظر گرفت. برخی افراد اصولا ماجراجو و هیجان طلب هستند و مدام به دنبال امتحان مسایل جدید و روابط جدید هستند. این افراد باید سعی کنند هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی خود را افزایش دهند و در جهت بهبود زندگی قدم بردارند.

نهایتاً این که اصولا در جامعه ما کسی به فکر اصلاح خود نیست همیشه افراد دنبال این هستند که انگشت اتهام به سمت دیگران ببرند. دختران و پسران مجردی که سمت متاهل می روند می گویند همسر طرف مقصر است و خودشان را فریب می دهند یا همسرانی که دچار مشکل می شوند و یا دچار طلاق عاطفی می شوند به جای اصلاح رابطه و زندگی مشترک شان دنبال زنگ تفریح و روابط فرازناشویی می روند.

 

ادامه مطلب در : https://vakiltop.com/blog/betrayal-in-cohabitation/


تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
بازدید : 28
نویسنده : زینالی

شرایط امر آمر قانونی برای منع مسئولیت کیفری

بند سوم ماده ۱۵۸ ق.م.ا.مصوب۹۲ جرم نبودن عمل را منوط به چند شرط دانسته است:

  • اولاً: امر آمر قانونی باشد.
  • ثانیاً: آمر مقام ذی‌صلاح باشد یعنی مقام صلاحیت‌دار دولتی اعم از کشوری و ارتشی باشد که صلاحیت صدور دستور به مأموران تحت امر خود دارد.
  • ثالثاً: امر در شمار اموری باشد که آمر صلاحیت صدور دستور به آن را دارد.
  • رابعاً: اجرای امر آمر قانونی در حیطۀ وظایف مأمور باشد و وی موظف به اجرای آن دستور باشد.
  • خامساً: امر آمر قانونی باید از نظر شکلی نیز قانونی و مطابق مقررات صادر شده باشد.
  • سادساً: امر آمر قانونی خلاف شرع نباشد.

در صورتی که صدور دستور در صلاحیت آمر قانونی باشد؛ اما صدور آن بی‌دلیل و نا موجّه باشد مثل آن‌که مقام قضائی قرار بازداشت ناموجهی صادر کند و ضابطان دادگستری را به اجرای آن امر نماید هیچ‌گونه تقصیری در اجرای دستور مقام صالح متوجه مأموران نیست و فقط مقام قضائی متخلف پاسخگو است.

آمر قانونی

دیدگاههای مختلف در باب امر آمر قانونی

درمورد امر آمر قانونی چند دیدگاه وجود دارد:

الف. نظریه‌ی اطاعت کامل: در این نظریه مأمور تکلیف دارد دستور مافوق خود را بدون ‌چون و چرا اجرا نماید زیرا نظم اداری مستلزم این امر است و اطاعت  نکردن مأمور سبب بی نظمی اداری می شود. البته به این نظر این ایراد را وارد کرده اند که مامور را مانند ابزاری در دست آمر می داند و  برای مامور اراده ای قایل نیست.

ب. نظریه‌ی بررسی اوامر: در این نظریه برعکس نظریه اول برای مامور این حق را قایل می شوند که بتواند امر آمر را بررسی نماید و درصورت تشخیص دادن این که امر آمر قانونی است آن را انجام و در صورت تشخیص امر غیرقانونی حق دارد از دستور آمر تمرد کند که نظامی ها بخاطر این که این امر نظم نظامی و اداری را برهم می زند خیلی با آن موافق نیستند.

 

ادامه مطلب در :  https://vakiltop.com/blog/legal-order/


تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
بازدید : 22
نویسنده : زینالی

اجاره آپارتمان های ارزان در روسیه

این دسته از آپارتمان ها نیازمند تعمیرات هستند. در خروشچف یا برژنف قرار دارند. این آپارتمان ها بین یک تا سه اتاق خواب دارند و در آشپزخانه آن ها هم یخچال و گاز وجود دارد. حیاط این خانه ها برای تمامی ساکنین مشترک است پس ماشین ها می بایست در زیر پنجره ها پارک شوند.

اجاره آپارتمان با قیمت متوسط در روسیه

اجاره آپارتمان با قیمت متوسط در روسیه

در ولسوالی های متفاوت روسیه می توان آپارتمان های سطح متوسط را اجاره کرد. که با نمای آجری در حومه ی شهر قرار دارند . بعضی از این آپارتمان ها مبله و برخی مبله نیستد به هر ترتیب درها، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون وجود دارد.

برای افرادی که به یک اجاره ی موقت یک تا سه ساله نیاز دارند اجاره ی این آپارتمان ها بسیار مناسب هستند. در نظر داشته باشید برای انتخاب یک آپارتمان داشتن حیوان خانگی و فرزند زیر ۱۴ سال کار را کمی دشوار می کند.

 

ادامه مطلب در :https://vakiltop.com/blog/apartment-for-rent-in-russia/


به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفتر وکالت (بنیاد بین المللی حقوقی سنا) و آدرس lawsena.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 13
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 5738
تعداد مطالب : 273
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com