عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 13 ارديبهشت 1399
بازدید : 25
نویسنده : زینالی

آیا پرداخت وجه چک از سایر حساب‌های صاحب‌ حساب امکان دارد؟

طبق بخشنامه ابلاغ شده به نظام بانکی از طرف مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی؛ اگر موجودی حساب صادرکننده کافی نباشد بانک‌ها مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی سایر حساب‌های صاحب ‌حساب به ‌ترتیب اولویت هستند که اولویت آن عبارتست از:

  • حساب جاری
  • حساب قرض ‌الحسنه پس ‌انداز
  • حساب سرمایه ‌گذاری کوتاه ‌مدت
  •  حساب سرمایه ‌گذاری بلند مدت

همچنین مسدود کردن کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده به‌ میزان مبلغ چک هستند.

ثبت آنی گواهی عدم پرداخت در بانک مرکزی و ارسال گواهی به آدرس صادرکننده.

چک و ثبت چک

لزوم ثبت برگشت خوردن چک در سامانه بانک مرکزی

در صورتی که چک برگشت بخورد، بانک مکلف است طبق درخواست دارنده چک سریعا غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت و گواهی نامه آن را به دارنده چک تحویل دهد.

در گواهی نامه فوق باید علت عدم پرداخت ذکر شده و همراه با کد رهگیری، مهر و امضا بانک به شخص دارنده تحویل داده شود. گواهینامه فاقد کد رهگیری و فاقد مهر شخص حقوقی در مراجع قضائی و ثبتی ارزشی ندارد.

الزامی است که در برگه فوق مطابقت یا عدم مطابقت امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک از طرف بانک گواهی شده و بانک باید برای اطلاع صادر کننده چک، نسخه دوم این برگ را به آخرین نشانی صاحب حساب که در بانک موجود است، بفرستد. در برگ مزبور باید نام و نام خانوادگی و نشانی کامل دارنده چک نیز قید شود.

ادامه مطلب در :  https://vakiltop.com/blog/registration-of-checks-in-the-central-bank-system/


تاریخ : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399
بازدید : 33
نویسنده : زینالی

میزان دیه در ماه رمضان

بر خلاف باور عمومی ماه رمضان جزء ماه های حرام نیست چرا که ماه های حرام شامل چهار ماه هستند که عبارتند از ماه محرم ماه رجب و ماه ذیحجه و ماه ذیقعده. بنابراین دیه در این ماه مانند سایر ماه های سال به صورت عادی محاسبه می گردد و تغلیظ ای در آن صورت نمی گیرد چرا که حکم تغلیظ دیه صرفاً در ماههای حرام جریان دارد بنابراین اگر شخصی در ماه رمضان مرتکب قتل غیر عمدی و یا مرتکب قتل عمدی شود ولی به هر دلیلی قصاص نگردد باید به میزاندیه در ماههای غیر حرام دیه پرداخت نماید که این میزان در سال ۹۹، ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده است ولی اگر قتل در ماههای حرام ارتکاب یابد میزان دیه پرداختی ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

انواع دیه و مقدار دیه

انواع دیه و مقادیر آن

به موجب ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی موارد دیه کامل همان است که در مقررات شرع تعیین شده است و میزان آن در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضاییه بر اساس نظر مقام رهبری تعیین و اعلام می گردد.

در شرع اسلام برای دیه انواعی تعیین شده است که عبارتند از: یک صد شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۲۰۰ گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۱۰۰۰ گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۲۰۰ دست لباس سالم از حله های ایمن، هزار دینار مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸ نخود است، ۱۰ هزار درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن ۱۲.۶ نخود نقره می باشد.

مطابق با فتوای مقام رهبری مندرج در بخشنامه صادره از جانب رئیس قوه قضاییه به شماره ۱۳۸/۸۴/۱ مورخ ۱۰/۱/۱۳۸۴ سه مورد درهم و دینار و حله موضوعیت خود را از دست داده‌اند و بنابراین میزان مبلغ دیه بر اساس قیمت شتر و گاو و گوسفند هر ساله از جانب قوه‌قضاییه اعلام خواهد شد.

 

ادامه مطلب در: https://vakiltop.com/blog/blood-money-month-of-ramadan/


تاریخ : چهار شنبه 10 ارديبهشت 1399
بازدید : 29
نویسنده : زینالی

میزان دیه در ماه رمضان

بر خلاف باور عمومی ماه رمضان جزء ماه های حرام نیست چرا که ماه های حرام شامل چهار ماه هستند که عبارتند از ماه محرم ماه رجب و ماه ذیحجه و ماه ذیقعده. بنابراین دیه در این ماه مانند سایر ماه های سال به صورت عادی محاسبه می گردد و تغلیظ ای در آن صورت نمی گیرد چرا که حکم تغلیظ دیه صرفاً در ماههای حرام جریان دارد بنابراین اگر شخصی در ماه رمضان مرتکب قتل غیر عمدی و یا مرتکب قتل عمدی شود ولی به هر دلیلی قصاص نگردد باید به میزان دیه در ماههای غیر حرام دیه پرداخت نماید که این میزان در سال ۹۹، ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شده است ولی اگر قتل در ماههای حرام ارتکاب یابد میزان دیه پرداختی ۴۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

انواع دیه و مقدار دیه

انواع دیه و مقادیر آن

به موجب ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی موارد دیه کامل همان است که در مقررات شرع تعیین شده است و میزان آن در ابتدای هر سال توسط رئیس قوه قضاییه بر اساس نظر مقام رهبری تعیین و اعلام می گردد.

در شرع اسلام برای دیه انواعی تعیین شده است که عبارتند از: یک صد شتر سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۲۰۰ گاو سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۱۰۰۰ گوسفند سالم و بدون عیب که خیلی لاغر نباشند، ۲۰۰ دست لباس سالم از حله های ایمن، هزار دینار مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸ نخود است، ۱۰ هزار درهم مسکوک سالم و غیر مغشوش که هر درهم به وزن ۱۲.۶ نخود نقره می باشد.

مطابق با فتوای مقام رهبری مندرج در بخشنامه صادره از جانب رئیس قوه قضاییه به شماره ۱۳۸/۸۴/۱ مورخ ۱۰/۱/۱۳۸۴ سه مورد درهم و دینار و حله موضوعیت خود را از دست داده‌اند و بنابراین میزان مبلغ دیه بر اساس قیمت شتر و گاو و گوسفند هر ساله از جانب قوه‌قضاییه اعلام خواهد شد.

با لحاظ اینکه دیه از سوی شرع مقدس اسلام تاسیس نشده بلکه از قبل وجود داشته و شرع اسلام آن حکم را امضا نموده است و در احکام امضایی تعبد خشک بعید به نظر می‌رسد و با توجه به اینکه باید قانونگذار در قانون نویسی به وضعیت فعلی جامعه و مقتضیات نامانوس هم توجه داشته باشد از این رو از ذکر گونه‌های دیه در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ خودداری شده و با ذکر عبارت ” موارد دیه کامل همان است که در مقررات شرعی نشده” بسنده نموده است.

ادامه مطلب در:https://vakiltop.com/blog/blood-money-month-of-ramadan/


تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
بازدید : 32
نویسنده : زینالی

منظور از دعوای اعسار چیست؟

دعوی اعسار اگرچه امکان طرح به شکل یک دعوای مستقل را دارد اما به واقع دعوای مستقلی نیست زیرا این دعوا، در عمل برای عدم پرداخت هزینه‌ های دادرسی یا محکوم به طرح می‌شود. ستون خواسته دادخواست اعسار همواره در برگیرنده خواسته ای مستقل یا مشخصات پرونده دیگری است بر این اساس هیچ کس نمی‌تواند قبل از محکومیت به دنبال اعسار از پرداخت آن باشد و اگر دعوا جهت اعسار از هزینه دادرسی مطرح شود همواره در کنار دعوای اصلی مطرح می‌شود اما رسیدگی به خواسته اصلی منوط به تصمیم نهایی و قطعی در خصوص اعسار است.

بنابراین اگر سوال شود که آیا دادگاه می‌تواند به دعوای اعسار همزمان با دعوای اصلی رسیدگی کند یا خیر؟ پاسخ منفی خواهد بود زیرا اگر دادخواست اعسار جهت عدم پرداخت هزینه دادرسی باشد مطابق ماده ۵۳ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی هیچ دادخواستی بدون پرداخت هزینه دادرسی در جریان رسیدگی قرار نخواهد گرفت اما اگر دادخواست به عنوان دعوای تقابل جهت اعسار از خواسته ی دعوای اصلی مطرح شود تا زمانی حکم قطعی بر پرداخت در دعوای اصلی صادر نشده باشد امکان صدور حکم در دعوای اعسار نیست که از این رو اگر چه یکی از شرایط طرح دعوی اعسار وجود دعوایی همراه دعوای اعسار یا دعوایی در جریان رسیدگی و یا دعوایی است که جریان رسیدگی آن پایان یافته در مرحله اجرا می‌باشد لیکن رسیدگی به ادعای خواهان در صورتی که همراه با اعسار باشد مستلزم صدور حکم قطعیت حکم در باب اعسار است.

اعسار و جیب خالی از پول

شرایط معسر چیست؟

تاجر نبود خواهان اعسار: قانون تجارت تاجر را شخصی که شغل معمولی خود را معاملات تجاری قراردهد تعریف کرده است و به صراحت ماده ۵۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی تاجر نمی‌تواند مدعی اعسار باشد از این رو اگر فردی تاجر امکان پرداخت هزینه دادرسی با دیون خود را نداشته باشد بایستی برابر مقررات قانون تجارت دادخواست ورشکستگی تقدیم نماید.

مدعی اعسار شخص حقیقی: برابر تصریح ماده ۵۰۴ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده یک قانون اعسار که از کلمه «کسی» برای معسر استفاده کرده است، اشخاص حقوقی نمی‌توانند مدعی اعسار باشد و صرفاً فرد حقیقی مشروط بر اینکه تاجر نباشد می‌تواند دادخواست اعسار تقدیم نماید.

 

تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
بازدید : 13
نویسنده : زینالی

رابطه فرازناشویی یا خیانت چه عللی دارد؟

در وهله اول، خیانت به همسر و رابطه فرازناشویی و دوستی با فرد متاهل از نبود اخلاق در جامعه سرچشمه می گیرد. اگر افراد صرف نظر از این که مذهبی باشند یا غیرمذهبی، به اخلاق پایبند باشند در روابط خود احتیاط بیشتری می کنند و ارتباط با متاهل (چه مرد و چه زن) را یک تابو می داند. متاسفانه افول اخلاقی جوامع منجر به ارتباط های این چنینی شده است.

دومین علت آن عدم ارضای نیازها از طرف شریک زندگی است. متاسفانه در جامعه ما دختران و پسران قبل از بلوغ شخصیتی و عقلی و بدون یاد گرفتن اموری مانند همسرداری و مهارت های جنسی و عاطفی ازدواج می کنند و عموما یا در انتخاب خود دچار اشتباه می شوند و یا در رفتار خود با همسر. بخصوص عدم آگاهی در باب امور عاطفی و جنسی منجر به خیانت طرف مقابل است. از نظر علم روانشناسی مردان به رابطه جنسی اهمیت بیشتری می دهند و در این زمینه حساسیت بیشتری دارند منتها همین مردان از نیازهای جنسی زنان و تفاوت نیازهای این دو آگاهی ندارند و همین امر سبب می شود تا رابطه جنسی و عاطفی ایشان با همسرشان افت کند. خانمها به امور عاطفی اهمیت بیشتری می دهند منتها توانایی تامین نیازهای عاطفی همسرشان را ندارند. هنوز بسیاری از خانمها و آقانایان نمی دانند که نیاز خانمها، محبت و نیاز آقایان، اقتدار است. وقتی افراد از نیازهای هم خبر ندارند قاعدتاً نمی توانند نیازهای هم را درست برآورده کنند.

سومین علت که بیشتر در مردها وجود دارد تنوع طلبی ناشی از عقده های کودکی است. فرد در کودکی از نظر عاطفی تحت فشار بوده و محبت کافی دریافت نکرده و اکنون در بزرگسالی این نقص را از طریق تنوع طلبی جنسی رفع می کند. به همین دلیل است که افراد حتی در ازدواجی که با شوق و ذوق خودشان شکل گرفته پس از مدتی به سمت خیانت می روند.

رابطه فرازناشویی یا خیانت

علت بعدی آموزشهای نادرست رسانه هاست. در فیلم ها و رسانه های جمعی بخصوص در فیلم های ماهواره ای این امور بسیار عادی نمایش داده می شود.

البته هیجان طلبی برخی افراد را نیز باید درنظر گرفت. برخی افراد اصولا ماجراجو و هیجان طلب هستند و مدام به دنبال امتحان مسایل جدید و روابط جدید هستند. این افراد باید سعی کنند هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی خود را افزایش دهند و در جهت بهبود زندگی قدم بردارند.

نهایتاً این که اصولا در جامعه ما کسی به فکر اصلاح خود نیست همیشه افراد دنبال این هستند که انگشت اتهام به سمت دیگران ببرند. دختران و پسران مجردی که سمت متاهل می روند می گویند همسر طرف مقصر است و خودشان را فریب می دهند یا همسرانی که دچار مشکل می شوند و یا دچار طلاق عاطفی می شوند به جای اصلاح رابطه و زندگی مشترک شان دنبال زنگ تفریح و روابط فرازناشویی می روند.

 

ادامه مطلب در : https://vakiltop.com/blog/betrayal-in-cohabitation/


تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
بازدید : 30
نویسنده : زینالی

شرایط امر آمر قانونی برای منع مسئولیت کیفری

بند سوم ماده ۱۵۸ ق.م.ا.مصوب۹۲ جرم نبودن عمل را منوط به چند شرط دانسته است:

  • اولاً: امر آمر قانونی باشد.
  • ثانیاً: آمر مقام ذی‌صلاح باشد یعنی مقام صلاحیت‌دار دولتی اعم از کشوری و ارتشی باشد که صلاحیت صدور دستور به مأموران تحت امر خود دارد.
  • ثالثاً: امر در شمار اموری باشد که آمر صلاحیت صدور دستور به آن را دارد.
  • رابعاً: اجرای امر آمر قانونی در حیطۀ وظایف مأمور باشد و وی موظف به اجرای آن دستور باشد.
  • خامساً: امر آمر قانونی باید از نظر شکلی نیز قانونی و مطابق مقررات صادر شده باشد.
  • سادساً: امر آمر قانونی خلاف شرع نباشد.

در صورتی که صدور دستور در صلاحیت آمر قانونی باشد؛ اما صدور آن بی‌دلیل و نا موجّه باشد مثل آن‌که مقام قضائی قرار بازداشت ناموجهی صادر کند و ضابطان دادگستری را به اجرای آن امر نماید هیچ‌گونه تقصیری در اجرای دستور مقام صالح متوجه مأموران نیست و فقط مقام قضائی متخلف پاسخگو است.

آمر قانونی

دیدگاههای مختلف در باب امر آمر قانونی

درمورد امر آمر قانونی چند دیدگاه وجود دارد:

الف. نظریه‌ی اطاعت کامل: در این نظریه مأمور تکلیف دارد دستور مافوق خود را بدون ‌چون و چرا اجرا نماید زیرا نظم اداری مستلزم این امر است و اطاعت  نکردن مأمور سبب بی نظمی اداری می شود. البته به این نظر این ایراد را وارد کرده اند که مامور را مانند ابزاری در دست آمر می داند و  برای مامور اراده ای قایل نیست.

ب. نظریه‌ی بررسی اوامر: در این نظریه برعکس نظریه اول برای مامور این حق را قایل می شوند که بتواند امر آمر را بررسی نماید و درصورت تشخیص دادن این که امر آمر قانونی است آن را انجام و در صورت تشخیص امر غیرقانونی حق دارد از دستور آمر تمرد کند که نظامی ها بخاطر این که این امر نظم نظامی و اداری را برهم می زند خیلی با آن موافق نیستند.

 

ادامه مطلب در :  https://vakiltop.com/blog/legal-order/


تاریخ : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399
بازدید : 23
نویسنده : زینالی

اجاره آپارتمان های ارزان در روسیه

این دسته از آپارتمان ها نیازمند تعمیرات هستند. در خروشچف یا برژنف قرار دارند. این آپارتمان ها بین یک تا سه اتاق خواب دارند و در آشپزخانه آن ها هم یخچال و گاز وجود دارد. حیاط این خانه ها برای تمامی ساکنین مشترک است پس ماشین ها می بایست در زیر پنجره ها پارک شوند.

اجاره آپارتمان با قیمت متوسط در روسیه

اجاره آپارتمان با قیمت متوسط در روسیه

در ولسوالی های متفاوت روسیه می توان آپارتمان های سطح متوسط را اجاره کرد. که با نمای آجری در حومه ی شهر قرار دارند . بعضی از این آپارتمان ها مبله و برخی مبله نیستد به هر ترتیب درها، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون وجود دارد.

برای افرادی که به یک اجاره ی موقت یک تا سه ساله نیاز دارند اجاره ی این آپارتمان ها بسیار مناسب هستند. در نظر داشته باشید برای انتخاب یک آپارتمان داشتن حیوان خانگی و فرزند زیر ۱۴ سال کار را کمی دشوار می کند.

 

ادامه مطلب در :https://vakiltop.com/blog/apartment-for-rent-in-russia/


تاریخ : یک شنبه 31 فروردين 1399
بازدید : 26
نویسنده : زینالی

شرکت با مسئولیت محدود چگونه تشکیل می شود؟

شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم‌الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. ‌طبق ماده ۹۷ قانون تجارت؛ در شرکتنامه باید صراحتاً قید شده باشد که سهم‌الشرکه‌های غیر نقدی هررکدام به چه میزان تقویم شده است.

شرکاء نسبت به قیمتی که در حین تشکیل شرکت برای سهم‌الشرکه‌های غیرنقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی‌ دارند. مرور زمان دعاوی ناشی از مقررات فوق ده سال از تاریخ تشکیل شرکت است.

‌طبق ماده ۱۰۰ قانون فوق؛ هر شرکت با مسئولیت محدود که برخلاف مواد ۹۶ و ۹۷ تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است لیکن شرکاء در مقابل‌اشخاص ثالث حق استناد به این بطلان ندارند.

اگر حکم بطلان شرکت به استناد ماده قبل صادر شود شرکایی که بطلان مستند به عمل آنها است و هیأت نظار و مدیرهایی که در حین‌حدوث سبب بطلان یا بلافاصله پس از آن سر کار بوده و انجام وظیفه نکرده‌اند در مقابل شرکاء دیگر و اشخاص ثالث نسبت به خسارات ناشیه از این‌بطلان متضامناً مسئول خواهند بود. ‌مدت مرور زمان ده سال از تاریخ حدوث موجب بطلان است.

سهم‌الشرکه شرکاء نمی‌تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از بااسم یا بی‌اسم و غیره درآید. سهم‌الشرکه را نمی‌توان منتقل به‌غیر نمود مگر با رضایت عده از شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آنها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند.

تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

نحوه اداره شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج برای مدت محدود یا‌ نامحدودی معین می‌شوند اداره می‌گردد. ‌طبق ماده ۱۰۵ قانون تجارت؛ مدیران شرکت کلیه اختیارات لازمه را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت مگر اینکه در اساسنامه غیر این ترتیب مقرر شده‌ باشد هر قرارداد راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده در مقابل اشخاص ثالث باطل و  کان‌لم‌یکن است.

تصمیمات راجعه به شرکت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود. اگر در دفعه اولی این اکثریت حاصل نشد باید تمام شرکاء‌ مجدداً دعوت شوند در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکاء اتخاذ می‌شود اگر چه اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشد. اساسنامه شرکت‌می‌تواند ترتیبی برخلاف مراتب فوق مقرر دارد.

ادامه مطلب در: 

https://www.sena2015.com/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF.html


تاریخ : شنبه 30 فروردين 1399
بازدید : 30
نویسنده : زینالی
 

درباب طلاق و بیمه دو سوال از طرف مخاطبان ما مطرح شده اول این که بعد از طلاق یا درحال طلاق می توان از دفترچه بیمه خدمات درمانی استفاده کرد یا نه؟ آیا همسر می تواند زن را از بیمه خود خارج کند؟ مساله دوم که متاسفانه گاهی مطرح می شود طلاقی است که در میان عوام به نام «طلاق تامین اجتماعی» مطرح شده که باب شده است.

در پروسه طلاق شما قانوناً می توانید از دفترچه بیمه تان استفاده کنید منتها اگر تحت شمول بیمه همسرتان هستید و طلاق بگیرید از شمول بیمه همسرتان خارج خواهید شد البته اگر همسرتان حق بیمه بپردازد و بیمه از طلاق شما آگاه نباشد شما می توانید همچنان از بیمه استفاده کنید ولی این امر قانونی نخواهد بود.

طلاق تامین اجتماعی

اخیراً نوعی طلاق باب شده که چون انگیزه طرف دریافت حق بیمه پدر زوجه است آن را طلاق تامین اجتماعی نامیده اند البته این طلاق جهت فریب تامین اجتماعی است و در واقع طلاق واقعی نیست و امری پسندیده و اخلاقی نیست.

ادامه مطلب در :  https://vakiltop.com/blog/use-of-spouse-insurance/


تاریخ : شنبه 30 فروردين 1399
بازدید : 20
نویسنده : زینالی

صلاحیت شورای حل اختلاف در موارد تراضی طرفین برای سازش

کلیه امور مدنی و حقوقی: در تمام امور مدنی و حقوقی طرفین دعوا می توانند تراضی کنند که دعوا را جهت صلح و سازش به شورای حل اختلاف ببرند. در این موارد شورا مکلف است جهت صلح و سازش میان طرفین عمل کند.

کلیه جرائم قابل گذشت: جرائم قابل گذشت، جرائمی هستند که شروع یا ادامه تعقیب و رسیدگی و اجرای مجازات منوط به شکایت شاکی و پیگیری و عدم گذشت وی است که در ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی جرائم قابل گذشت مشخص گردیده و طبق ماده ۱۰۳ این قانون: «چنانچه قابل گذشت بودن جرمی در قانون تصریح نشده باشد، غیر قابل گذشت محسوب می‌شود مگر اینکه حق‌الناس بوده و شرعاً قابل گذشت باشد.» همچنین طبق ماده ۱۱ قانون شورا؛ دادگاه می‌تواند با توجه به کیفیت دعوا فقط یک‌بار برای مدت سه ماه موضوع در زمینه دعاوی خانواده و سایر دعاوی مدنی و جرائم قابل گذشت را جهت صلح و سازش به شورا ارجاع نماید و شورا مکلف است تمامی تلاش خود را جهت سازش به عمل آورد و نتیجه را جهت اخذ تصمیم دادگاه که اعم از تنظیم گزارش اصلاحی یا ادامه رسیدگی است را به طور مستند اعلام نماید.

جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت: جرائم غیر قابل گذشت دو جنبه دارند؛ جنبه عمومی و جنبه خصوصی که همان تعدی به حقوق شخص یا اشخاص معین است و از آن جهت که دعوی خصوصی برای مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم یا مطالبه کیفرهایی که به موجب قانون، حق خصوصی بزه‌دیده است مانند حق قذف و قصاص، لذا طرفین دعوا می‌توانند جهت صلح و سازش در خصوص جنبه خصوصی دعاوی غیر قابل گذشت به شوراها مراجعه نمایند.

حل اختلاف

صلاحیت قضائی شوراها که قاضی شورا رسیدگی می کند.

طبق ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف مصوب ۹۴ در موارد زیر، قاضی شورا با مشورت اعضای شورا رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می‌نماید و در واقع در موارد ذیل شورا صلاحیت قضائی جهت رسیدگی را دارد.

دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا نصاب دویست میلیون ریال: ملاک حد نصاب، اصل خواسته است بدون در نظر گرفتن هزینه دادرسی، کارشناسی و حق‌الوکاله وکیل و در ماده ۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی نحوه تعیین بهای خواسته مشخص شده است. قابل ذکر است دعاوی راجع به اموال غیرمنقول، قابلیت طرح در شورای حل اختلاف را ندارند. البته دو عنوان «دعوای راجع به اموال غیرمنقول» با «دعوای غیرمنقول» تفاوت دارند.

ادامه مطلب در : https://vakiltop.com/blog/jurisdiction-of-the-council-to-resolve-the-dispute/


به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفتر وکالت (بنیاد بین المللی حقوقی سنا) و آدرس lawsena.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 158
بازدید دیروز : 26
بازدید هفته : 386
بازدید ماه : 687
بازدید کل : 6540
تعداد مطالب : 273
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com